خانه / تربیت / نقش خانواده در تربیت فرزندان [قسمت دوّم]

نقش خانواده در تربیت فرزندان [قسمت دوّم]

(ادامه از قسمت قبلی..)

در دسترس بودن ابزار كج‌روي و بي‌ديني

دومين مشكلي كه خانواده‌ها با آ‌ن مواجه‌اند، اين است كه در دنياي باز ابزارها و لوازم انحراف در دسترس است، پس اول تنوّع و تعدّد الگوها بود و دوم فراواني و در دسترس بودن عوامل و ابزارهاي كج‌روي، بي‌ديني و بذهكاري مثلاً در شهر قم كدام سي‌دي‌ها را نمي‌توانيد پيدا كنيد؟ كدام نوع مواد الكلي را نمي‌توانيد پيدا كنيد؟ كدام نوع لباس و مُد را نمي‌توانيد پيدا كنيد؟ در قم كه هيچي در بعضي از روستاهاي دور افتاده هم، در دسترس است. امروز شيطان بزرگ – كه بر دنيا حاكم است- اولاً تلاش مي‌كند كه اين ابزارها را روز به روز در دسترس همه قرار بدهد؛ ثانياً تلاشش مي‌كند قيمت اين ابزار و وسايل را ارزان كند، امروز قيمت بعضي از مواد الكلي از نوشابه‌هاي گازدار هم ارزان‌تر است.

خب اين كودك يا نوجواني كه از كامپيوتر استفاده مي‌كند اهل كنجكاوي است، فقط كافي است از اينترنت استفاده كند، البته از سايت‌هاي علمي به خاطر هزينه‌اي بودن نمي‌شود استفاده كند اما در عوض سايت‌هاي غير اخلاقي پول نمي‌خواهد، در اين سايت‌ها چه مي‌بينيد؟ چه چيزي تجربه مي‌كند؟

اين عوامل دست به دست هم مي‌دهد و تربيت ديني، اخلاقي و معنوي را در جامعه جديد يا معاصر، دچار آسيب مي‌كند، البته همه اينها به اين معني نيست كه نمي‌توانيم تربيت كنيم، اتفاقاً چيزي كه بر آن تأكيد مي‌كنيم اين است كه به دليل دين و باورهايمان ـ كه از دلِ كفر و الحاد، رشد كرده ـ به جرأت بگوييم كه من و تو بايد بر اين باور باشيم كه مي‌توانيم و اگر در عرصه‌هايي كمبود و ضعف داريم، كم‌كاري از طرف ما بوده است؛ مثلاً براي سخنراني به يكي از دبيرستان‌هاي تهران رفته بودم دانش‌آموزان اين دبيرستان حرف‌هاي زشت مي‌زدند و رفتار زشتي داشتند، در هم ديگر وول مي‌خوردند، بعد از بيست دقيقه از شروع بحث ـ در جلسات اول اگر مسخره‌ات هم مي‌كنند بايد كار خودت را بكني ـ همگي ساكت و آرام به حرف‌هايم گوش مي‌دادند، به طوري كه در آخر جلسه التماس مي‌كردند به بحث ادامه بده، تعداد زيادي نامه به من دادند، از دبيرستان كه خواستم بيرون بيايم، تعدادي از اين دانش‌آموزان جمع شده بودند به من گفتند: آقا تا حالا چند بار آمدي مثل دبيرستان ما؟ گفتم كه بار اولم است، گفتند: جلسة بعد هم قرار است بياييد؟ گفتم: ديگر فرصت ندارم، گفتند: پس ديگر از ما هم انتظاري نداشته باشيد.

وقتي كه با بسياري از بچه‌ها بحث مي‌كني و به آنها بينش و شناخت مي‌دهي، مي‌گويند: تا حالا كسي اينها را به ما نگفته است، ولي در زمينه‌هاي ديگر، فراوان برايمان گفته‌اند: شما امروز از ما چيزي مي‌خواهيد كه به ما نداده‌ايد، نگفته‌ايد و اين انتظارِ بجايي نيست.

سومين محور اين است كه تربيت ديني ـ به طور كلي ـ با بحث‌هاي سياسي هم چالش پيدا كند اين‌كه نظام‌هاي آموزش و پرورش در دنياي جديد بر مبناي سكولار شكل گرفته‌اند يعني چه؟ يعني مدرسه عهده‌دار تعليم رياضي، زيست، فيزيك مي‌باشد و كاري ندارد كه دانش‌آموز دختر باشد يا پسر؛ مدرسه ديگر خود را عهده‌دار تعليم شيوه‌هاي همسرداري و بچه‌داري را به دختران كلاس چهارم دبيرستان كه مي‌خواهد فارغ‌التحصيل بشود، نمي‌داند حتي شيوه‌هاي زندگي را ياد نمي‌دهد، ياد نمي‌دهد كه چطور با پدرش تعامل داشته باشد، چطوري در محيط‌هاي مختلف عمل بكند.

كشور ما در راستاي تعليم و تربيت خيلي زحمت كشيده است، نظام آموزش و پرورش ما از نظام سكولاري فاصله گرفته، ولي جوّ جهاني اين نظام بر نظام ما هم سايه افكنده، لذا گاهي بعضي‌ها مي‌گويند: اصلاً مدرسه معاونت تربيتي نمي‌خواهد! امروز، فردا هم مي‌گويند: مدرسه چه كار به معلم قرآن دارد، چرا؟ چون نظام سكون بر فضايي كه در آن زندگي مي‌كنيم حاكم است، البته امروزه اين نظام، خودش احساس ضعف كرده، لذا اخيراً در آمريكا هم، بحث‌هاي اخلاقي و مهارت‌هاي زندگي را وارد آموزش و پرورششان كرده‌اند، در حالي كه اگر به سابقه نظام تربيتي ديني ما نگاه كنيد، اسم مدارس و حتي معلّم مؤدّب بوده است، اصلاً مدرسه جاي آداب بوده، البته نه اين‌كه فقط آداب يا مهارت زندگي ياد بدهند، بلكه در آن مدرسه، رياضي و علوم ديگر هم ياد بچه‌ها مي‌دادند.

چاپ انتشارات رشد، نويسندة آمريكايي كتاب هوش هيجاني، در خصوص نظام‌هاي آموزشي سكولار، مي‌گويد در اين نظام‌هاي آموزشي تربيت عقل مورد توجه است، اما تربيت هوش، تربيت هيجانات، تربيت احساسات، تربيت عواطف مورد توجه نيست، در نتيجه، اين نظام‌هاي آموزشي يك سري نابغه‌هاي احمق ـ عبارت آن كتاب است ـ «باهوش‌هاي ابله»، تربيت مي‌كنند، اين‌كه در اسلام توصيه مي‌كنند علم را با اخلاق همراه كنيد براي جلوگيري از اين‌گونه محصولات است.

بزرگ‌ترين خائنان به بشر، امروز نابغه‌هايي هستند كه در اوج درجه علمي، انسانيت در آنها رشد نكرده است و خدمت خيانت و از بين بردن بشريت هستند. امروز، فرآورده‌هاي دانش بشري، به جاي اين‌كه در خدمت بشر قرار بگيرد بر ضد بشر استفاده مي‌شود، چون تربيت يافتگان اين نظام‌ها فقط در زمينه عقلاني تربيت شده‌اند، مُخ رياضي است، ولي انسان‌هاي ديگر را چطوري مي‌بيند؟ يك مُشت موجوداتي كه بايد در خدمت او باشند و الّا بايد از بين بروند!

فلان شخصيّت، دكتراي فلسفه‌اش را گرفته، ولي نمي‌تواند در خانه با همسر و فرزندانش ارتباط داشته باشد، اخلاق خانوادگي ندارد؛ يعني اين عالِمي است كه اخلاق ندارد و بالتبع، آن‌كه اخلاق ندارد دين هم ندارد حتي ممكن است دين‌دان باشد، اما دين‌دار نباشد.

دوري حوزه‌هاي علميه از مباحث تربيتي آموزش و پرورش

چهارمين ويژگي دنياي جديد حوزه‌هاي علميه به صورت رسمي عهده‌دار تربيت نسل جديد نيستند، خودشان را عقب كشيدند و چند صد هزار مدرسه در كشور وجود دارد، نبايد ما طلبه‌ها مدير يا معاون حداقل هزار مدرسه‌اش باشيم؟! مگر ادعاي تربيت نداريم؟! ما اگر خارج گود بشينيم و ديگران تربيت بكنند شايد به نتيجة مطلوب نرسيم، بر اين باوريم كه تربيت ديني به مفهوم عام، عهده دار تربيت اخلاقي، جسمي خانوادگي و اجتماعي مي‌باشد.

براي اين كار، نياز به تشكّلي مانند مركز تبليغي آينده‌سازان مي‌باشد تا نيروها را مديريت و سازمان‌دهي كند چون دنياي جديد، دنياي مديريت و برنامه‌ريزي است، نمي‌شود كار فردي انجام بدهي و موفقيت داشته باشي، مربيان و معلمان موجود در عرصه تربيت ديني، در حد نياز توانايي و مهارت‌هاي لازم را ندارند.

من و شما در عرصه‌اي كار مي‌كنيم كه رقيب‌هايمان ويترين‌هاي چند ميليوني دارند، انواع امكانات دارند، من، ولي تو مي‌خواهيم در مغازه‌اي قديمي، آن هم زيرزمين، فروشندگي كنيم، مشتري جذب كنيم، مطمئن باشيد كه مشتري سراغتان نخواهد آمد، وقتي در بازار رقابت قرار مي‌گيريم بايد در عين توانايي‌هاي علمي و اخلاقي، در بعضي از عرصه‌هاي ديگر لااقل در سطح رقيبان عرصة تربيتي باشيم.

ما مي‌خواهيم ترويج معنويت و اخلاق بكنيم، اما با كدام امكانات؟ اين امكانات در دو عرصه است يكي امكانات مادي است و ديگري امكانات مهارتي است. بسياري از روحانيون مهارت لازم براي كلاس‌داري را ندارند، لذا دانش‌آموز پَس مي‌زند در نتيجه، اگر مي‌خواهيم در اين عرصه كار كنيم و به خانواده كمك كنيم بايد در دو زمينة مهارت‌هاي تكنولوژيكي و مهارت‌ها و صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمان يا مربيان تربيتي مهارت كسب كنيم.

 

پایان.

همچنین ببینید

آیا در قرآن برای پوشش مو سفارشی شده است؟

  آیا در قرآن برای پوشش مو سفارشی شده است؟ در قرآن کریم براى پوشش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

24 + = 25