خانه / تبلیغ / ضرورت طرح بحث مهدويت در تبليغ دانش‌آموزي [قسمت دوّم]

ضرورت طرح بحث مهدويت در تبليغ دانش‌آموزي [قسمت دوّم]

ادامه از قسمت قبلی..

(ادامه محورهای بحث مهدویت؛)

محور دوم: مهدي ياوري

مهدي‌ياوري، محور دوم بحث است، مقصود از مهدي‌ياوري دقيقاً همان تعريفي است كه از انتظار و منتظر مي‌شود.

«انتظار يك عملكرد اجتماعي ـ آرماني است» اين سه قيد را بايد داشته باشد مهدي‌ياوري يعني چه؟ انتظار يعني چه؟ انتظار، يك عملكرد اجتماعي ـ آرماني است؛ تك‌تك اين كلمات دليل دارد عملكرد كه واضح است «أفضل اعمال امتی» اجتماعي بودن انتظار را شهيد مطهري در كتاب قيامت و انقلاب مهدي(عج) آدمي كه از روي منيّت خودش دنبال اين است كه امام زمان را بياورد، ياور حضرت نيست استدلال ايشان اين است كه چون موعود، موعود جهاني است طبيعتاً انتظار هم بايد جهاني تعريف بشود. اين‌گونه فردي مهدي‌باوري خودش را تقويت مي‌كند تا وارد عرصه اجتماع نشود يا دغدغة اجتماعي پيدا نكند.

و كلمه سوم آرماني بودن؛ يعني رويكرد جدّي و قوي به آينده داشتن، آدم منتظر بايد چشمش به آينده باشد آنجا هدف است. اين چشم به آينده داشتن لوازمي را به وجود مي‌آورد همچنين عملكردي بودن و اجتماعي بودن لوازمي را به وجود مي‌آورد. بنا به روايت امام جواد(ع) «هو المهدی الذي يجب اَنْ ينتظر» واجب است منتظر حضرت(عج) باشيم؛ يعني آدم‌هاي عمل‌گر، اجتماعي و آرمان‌گرا باشيم. منتظرش باشيم يعني واجب است اين‌گونه منتظرش باشيم چون منتظر بودن يعني اين‌گونه بودن.

لوازم انتظار

  1. بصيريت ديني

براي اين‌كه با ويژگي‌هاي آدم بصير آشنا شويد به نامة ۲۳ اميرالمؤمنين(ع)، خطبة ۱۰۸، كلمة قصار ۲۷۵ نهج‌البلاغه مراجعه بفرماييد.

  1. تابعيت و تلازم

«من اتبعنی فهو منّا» واضح است، پس دومين لازمه انتظار تابعيت و تلازم است.

  1. سنخيت پيدا كردن با فضاي ظهور

ما قرار است در فضايي زندگي كنيم كه اكسيژن خالص است ريه‌هاي ناسالم ما نمي‌تواند آنجا تنفس كند، آنجا ديگر دورة خوش‌گذراني و تنبلي و بخور و بخواب نيست، اولِ تلاش و رشد است، ما بايد سنخيت پيدا كنيم، تمرين حضور در عصر غيبت داشته باشيم، در عصر غيبت بايد در سه محورِ ارتباط با خود، خدا، اجتماع تمرين حضور داشته باشيم. يك مثال بزنم، يكي از وظايف و توقعاتي كه اهل‌بيت(ع) نسبت به شيعيان دارند و قطعاً در عصر ظهور اتفاق خواهد افتاد، جيب مشترك است.

شخصي نزد امام موسي كاظم(ع) رسيد ادعا كرد شيعه هستم، حضرت فرمودند شما كه ادعا مي‌كنيد شيعه‌ايم اگر يك وقت برادرت گرفتاري برايش پيش آمد مي‌تواند دست در جيب يا دخمه‌ات كند و پول بردارد در حالي كه به تو برنخورد، گفت نه آقا ديگر اين قدر هم نه، گفت پس براي چه ادعا مي‌كني شيعه هستي!

  1. عدم سكون نسبت به وضعيت موجود

انجمن حجتيه نسبت به وضع موجود ناراضي‌اند ولي تحرّكي ندارند، وقتي مي‌گويم عدم سكون يعني نارضايتي به اضافة عدم سكون دو تا محور دارد يكي ظلم‌ستيزي است و تبليغ فرهنگ ظلم‌ستيزي اين ديگر فكر مي‌كنم جزء بديهيات باشد كه هر جا از شيعه قيام، جهادي بودن، ظلم‌ستيز بودن را گرفتند شده يك مردة متحرّك.

محور دوم تلاش براي اصلاح وضعيت موجود و پيش بردن آن به سمت وضعيت مطلوب و وضعيت ايده‌آل است.

  1. نزديك ديدن ظهور «إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً * وَنَرَاهُ قَرِيباً» اين دغدغه بايد در همه ما باشد، شايد همين دوشنبه باشد، شايد همين جمعه باشد.
  2. يافتن و به كار بستن عوامل تسريع در تعجيل فرج

به ادعاي بيشتر بزرگان، انقلاب اسلامي يكي از عواملي بود كه باعث نزديك شدن ظهور حضرت شد چرا ما توقف كنيم؟ عوامل و نشانه‌هاي ظهور مكرّر محقّق مي‌شود نشانه‌هايي كه در روايات براي ظهور گفتند مكرّر محقق مي‌شود، يعني بعد از انقلاب اسلامي اين نشانه‌ها اتفاق مي‌افتد اين ادعا را بزرگانمان كه اهل معرفت و فهم‌اند دارند. چرا ما عوامل ديگر را كه باعث تسريع در فرج مي‌شود پيدا نكنيم.

عوامل تسريع فرج

الف) قدرت‌مند كردن شيعه است، ما بايد يك كشور الگو در ويترين داشته باشيم.

آقاي حاج علي اكبري آن اوايلي كه مي‌آمدند آينده‌سازان اين قضيه را نقل كردند بحث انقلاب اسلامي شد و اين‌كه ما براي چه انقلاب كرديم، ايشان فرمودند كه انقلاب اسلامي آزاد كردن قطعه‌اي از فدك فاطمه(س) است. چقدر با سند چشم‌انداز بيست ساله آشناييد، چرا آقا گفتند در بيست سال آينده ما بايد به اين سطح برسيم؟ بايد يك كشور الگو و قدرت‌مند داشته باشيم در ويترين بگذاريم و به بقيه بگوييم اين است بايد اين طوري باشيد، اين طوري باشيد زمينه‌سازي ظهور كرديد.

ب) انتقال فرهنگ (فرهنگ تشيّع و انتظار) به دنيا وقتي آنها برتري ما را ببينند و به علتش پي ببرند اين دنيا تغييرات زيادي خواهد كرد.

ج) دفع و رفع موانع است. در زيارت عاشورا مي‌خوانيم؟ «ولعن الله امة دفعتكم عن مقامكم» جريان‌هاي انحرافي مي‌خواهند اهل‌بيت(ع) را از آن موقعيت مقامي كه دارند دور كنند، تا بتوانند حكومت كنند پس بايد جلوي اين جريان‌هاي انحرافي ـ فكري را بگيريم و نگذاريم رشد كنند حالا يا با افشا كردن يا در نطفه خفه‌ كردن؛ يعني آن قدر روشن‌گري كنيم، آن قدر مسئلة مهدويت را دقيق مطرح كنيم تا كسي نتواند جريان‌هاي انحرافي مثل انجمن حجّتيه را بيندازد.

پایان.

همچنین ببینید

زندگی نامه امام حسن عسکری (علیه السلام) + اینفوگرافی

در روز ولادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حسن بن علی بن محمد …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 25 = 35