خانه / الگوی تعالی / الگوی زن مسلمان ایرانی در بیان رهبر معظم انقلاب

الگوی زن مسلمان ایرانی در بیان رهبر معظم انقلاب

چرا غربیها مخالف حجاب زنان هستند؟ کدام الگو توانسته است زن را به متن رخدادها و تحولات بکشاند؟

اگرچه از منظر دینی، حجاب حکم خداست و اجرای آن در یک نظام دینی به عنوان قانون واجب است، اما از منظر اجتماعی، حجاب مسأله‌ی اصلی زن نیست، این یک مسأله‌ی وارداتی و سیاسی است که به جامعه‌ی ما تحمیل شده است، مسأله‌ی اصلی این است که آیا زن، در “متن” رخدادهای اجتماعی سیاسی جامعه قرار دارد یا در “حاشیه”ی آن؟ آیا زن به تعبیر برخی از نویسندگان غربی “جنس دوم” است یا نه یک موجود با کرامت و “کنشگر محوری” در تحولات اجتماع؟ مسأله‌ی دیگر هم این است که کدام “الگو” توانسته است زن را به متن رخدادها و تحولات بکشاند؟

       زن به مثابه ابزار التذاذ مرد

با نگاهی به تحولات دنیای امروز، به‌طور مشخص می‌توان فهمید که در برابر این پرسش‌ها، دو الگوی کاملا متضاد قرار دارد. یک الگو، الگوی “زن غربی”است. الگویی که اگرچه با تحولات دنیای رسانه هم عجین بوده و حضور زنان در آن را می‌توان بیشتر از قبل دید، اما نتیجه‌ی آن چیزی نیست جز “نگاه ابزاری” به زن. «دنیای فاسد غرب خواستند بروز زن را، شخصیت زن را در روش‌های غلط و انحرافی که همراه با تحقیر جنس زن است، به زور به ذهن دنیا فرو کنند: زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بدهد، بایستی برای مردان چشم‌نواز باشد. این شد شخصیت برای یک زن!؟ بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه‌گری کند تا مردها خوششان بیاید. این تعظیم زن است یا تحقیر زن؟… عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوس‌رانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است.» ۱/۲/۸۹ خروجی چنین نگاهی امروزه در مقابل چشمان همه قرار دارد. آیا وضعیت زن در این الگو بهتر شده یا بدتر؟ آیا مشکلات او در نظام خانواده کمتر شد یا بیشتر؟ آیا مخاطرات روحی و روانی او کمتر شد یا بیشتر؟ آیا زنان توانستند به فرصت‌های برابر اجتماعی و سیاسی با مردان برسند یا این موضوع صرفا در حد شعاری بیش نبود؟ « الان واقعیت این است: زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری در مقابل مردان و وسیله‌ی هیجان جنسی نوع مرد و جنس مرد است. بقیه‌‌ی حرفهایی که میزنند، مثل قضیه‌ی عدالت جنسیتی و این حرفها، همه حرف است و ظاهر قضیه است، باطن قضیه آن است. شنیدید که تعداد قابل توجّهی از بانوان صاحب‌مقام غربی، در همین چند ماه قبل از این، یکی پس از دیگری اعلان کردند که در دوران جوانی، در جریان مسائل اداری‌ای که در آنجاها عضو بوده‌اند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند؛ این را به زبان آوردند، گفتند. اینها زنهای معمولی نیستند؛ زنهای برجسته‌ی غربی‌اند.» ۱۷/۱۲/۹۶

      الگوی «زن مسلمان ایرانی»

در نقطه‌ی مقابل الگوی «زن مسلمان ایرانی» قرار دارد که معتقد است زن با حفظ حجاب و عفت و کرامت خود، به جای آنکه تبدیل به کالایی برای التذاذ مردان شود، می‌تواند به محور مهم قوام خانواده و  تحولات سیاسی- اجتماعی جامعه تبدیل شود. نیم‌نگاهی به تاریخ اسلام و متعاقب آن تاریخ نهضت اسلامی در صد سال اخیر در جامعه‌ی ایران، گویای همین مسأله است. «زنان جامعه‌ی ما حقاً و انصافاً نه فقط در انقلاب ما، بلكه از گذشته هم همین جور بوده است؛ زنان متدین ما در میدان‌های گوناگون و در همه‌ی قضایا جزو پیشروان بودند. قبل از شروع مبارزات تند مشروطیت، زن‌ها در میدان بودند. در یك برهه‌ای، مبارزات مشروطیت آرام بود؛ بعد شدت پیدا كرد، كه همه وارد شدند. آن وقتی كه هنوز همه وارد نشده بودند و در واقع فقط یك عده‌ای از علما و خواص دنبال این قضایا بودند زن‌ها بلند شدند، یك اجتماعی تشكیل دادند، آمدند اینجا سر راه  حاكم و زمامدار وقت را گرفتند، او از دست اینها فرار كرد، رفت در كاخش مخفی شد! رفتند آن طرف، فراش‌باشی‌های دستگاه حكومت، اینها را كتك زدند. آن زمان با چادر و چاقچور وارد میدان شده بودند. اكثر قریب به همه‌ی شماها چاقچور را ندیده‌اید. چادر و چاقچور و روبند، نوع بسته‌ی حجاب اسلامی – ایرانی بود. با آن حالت، اینها وارد این میدان شدند. حالا یك عده‌ای خیال می‌كنند زن تا وقتی كه بی‌حجاب نباشد، بی‌اخلاق نباشد، نمی‌تواند در میدان‌های گوناگونِ اجتماعی و سیاسی وارد شود. در همین انقلاب خود ما، در بعضی از نقاط كشور، زن‌ها زودتر از مردها  اجتماع راه انداختند، در خیابان‌ها حركت راه انداختند و مقابله كردند؛ كه ما اطلاع قطعی داریم. در دوران انقلاب همین‌جور، در مبارزات گوناگون بعد از پیروزی انقلاب همین‌جور، در جنگ تحمیلی همین‌جور.»۲۳/۲/۹۱

      بازگشت زن به متن حوادت جامعه

سال‌ها پیش، ریول گرکت، فرمانده‌ی سازمان جاسوسی سیا در ایران، در پاسخ به این سؤال که “به نظر شما نیرومندترین قشری که از زمان انقلاب توانسته در ایران سر برآورد کدام قشر است؟ ” جواب داد: سؤال ساده‌ای است: زنان. آنان قشر بسیار پر جنب و جوش، بسیار نیرومند و بسیار پرنفوذ در جامعه‌ی ایران هستند. زنان در واقع برپادارنده‌ی یکی از دو شعار اصلی انقلاب اسلامی هستند، آنها پاسداران چادرند… چادر نمادی است که وجود انقلاب را در سر هر چهارراه و خیابانی به نمایش می‌گذارد، با چادر می‌توان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاری است. ” انقلاب اسلامی زن را مجددا به متن حوادت جامعه برگرداند. از این بالاتر، انقلاب اسلامی نشان داد که زنان می‌توانند با حفظ حیا و عفت، «بسترساز» تحولات جامعه باشند. کاری که زنان ایرانی در دفاع مقدس کردند، یکی از آنهاست. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، میزان باسوادی زنان و دختران بالای ۶ سال در سال ۱۳۹۰ به ۱/۸۱ رسیده است. میزان باسوادی زنان ۱۵-۲۴ سال در سال نود نیز به ۱/۹۶ درصد رسیده است. نسبت دانشجویان زن در تمامی رشته‌های دانشگاهی نیز عموما به بالای ۶۰درصد رسیده است. جایگاه زنان در اخذ مناصب سیاسی نیز نسبت به ۳ دهه پیش ۱۲ برابر رشد داشته است. همچنین با نرخ رشد ۲۵.۳ درصدی مدیران و کارکنان عالی‌رتبه و نرخ رشد ۶۷.۷۹ درصد اعضای زن شورای اسلامی شهر و روستا مواجه بوده‌ایم. رشد ۳۱ درصدی پزشکان عمومی زن، ‌ رشد ۴۰ درصدی پزشکان فوق تخصص و ۹۹درصدی متخصصان زن نیز از جمله پیشرفت‌های بی‌نظیر زنان است. اتفاقا به دلیل همین در متن حوادث بودن زنان در الگوی فوق است که دنیای غرب همه‌ی تلاش خودش را می‌کند تا زن ایرانی را نیز همچون زن غربی، تبدیل به کالا و ابزار کند. البته «پول‌های زیادی خرج می‌کنند، فعّالیت زیادی می‌کنند، صدها رسانه را -از انواع و اقسام رسانه‌ها- به کار می‌گیرند برای اینکه بتوانند روی این نقطه‌ی حسّاس، [یعنی] نقطه‌ی هویت مستقلّ فرهنگی زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] می‌کشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج می‌شود برای اینکه بتوانند این تلویزیون‌ها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایت‌های اینترنتی را به کار بیندازند -مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار- که چه بشود؟ که نتیجه‌اش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. این‌همه خرج، این‌همه زحمت، این‌همه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش میکنند، [امّا] تلاششان عقیم است.» ۱۷/۱۲/۹۶

منبع: نشریه خط حزب الله.

پایان.

همچنین ببینید

کارکردهای «صبر» در سبک زندگی

اگرچه حضرت زینب(س) نه فقط برای شیعه بلکه برای همه آنها که با نام بلندآوازه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Solve : *
20 + 25 =