خانه / یادداشت / حوزه های علمیه و قدرت نرم جمهوری اسلامی

حوزه های علمیه و قدرت نرم جمهوری اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی

قدرت كليدي ترين مؤلفه تعيين كننده مناسبات و جايگاه كشورها در عرصه بين المللي و نهادها در عرصه داخلي مي باشد. واقعيت هاي جهان مبين آن است كه اغلب كشورها درصددند قدرت سخت را به قدرت نرم، زور را به قانون، قدرت را به اقتدار و حمله را به نفوذ تبديل نمايند. بنابراين مشخص است كه حركت به سوي بعد نرم افزاري قدرت در دستور كار بيشتر كشورها قرار دارد.

قدرت نرم، قدرت هدايت كردن، جذب كردن و سرمشق بودن است. قدرت نرم يعني توانايي يك كشور در صحنه بين المللي يا يك سازمان و نهاد در صحنه داخلي براي جذب به سوي خود، با ايده ها، ارزشها و ايدئولوژي خود يا توانايي در جهت واداشتن سايرين به اين كه آنها نيز مانند او بيانديشند. اين قدرت ارتباط تنگاتنگي با قدرتهاي بي شكل (form less power) نظير فرهنگ، ايدئولوژي، ارزشها و… دارد.

قدرت نرم، ظاهري آرام و مخملي و باطني استوار و آهني دارد. به بيان ديگر هر چند قدرت نرم بنا به برخي تقسيم بندي ها در زمره قدرتهاي نامحسوس جاي مي گيرد ولي از آن جا كه هدف اصلي آن جذب قلوب و اذهان است، بنابراين داراي آثار و تاثيرگذاري بسيار عميق تر از قدرت سخت مي باشد. چرا كه قدرت نرم با باور، ايمان، نوع نگاه، ارزشها، فهم ديگران، تعريف خود و درون مايه انسان و… طرف مقابل (مردم خودي يا ملت. دولت ديگر) سر و كار دارد.

با توجه به اين مقدمه، شکل گیری ناتوی فرهنگی از سوی غرب و نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی با همین هدف انجام گرفته است كه با تضعيف قدرت نرم نظام جمهوري اسلامي ايران، توان ما را در مقابله با تهاجمات خود ضعيف كند. اهداف دشمنان در ناتوی فرهنگی را می توان در محورهای زیر خلاصه کرد:
۱- مرعوب سازی ملت ایران و تضعیف روحیه مقاومت و پایداری
۲- القای روحیه یأس و ناامیدی
۳- اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی
۴- ترویج و رشد اباحه گری، بی بند و باری اخلاقی و اصالت دادن به لذت جویی مادی
۵-ترویج سکولاریسم، دمکراسی و ارزش های لیبرال دمکراسی غربی
۶-مقابله با فرهنگ دینی و مذهبی
۷-پایمال کردن روحیه حماسی، فرهنگ ایثار و شهادت طلبی
۸- عرفی سازی حکومت و ترویج پلورالیسم دینی
۹-تشدید اختلافات قومی و مذهبی
۰۱- سلب اعتماد مردم از نظام و مسئولان
دشمنان برای رسیدن به اهداف مذکور از تمامی ابزارهای دراختیار که ماهیت قدرت نرم را دارد استفاده می کنند. بنابر این خطر تهدید نرم در دهه چهارم را باید جدی گرفت و درصدد مقابله با آن برآمد.

در اين راستا بدون ترديد عمق استراتژيك و راهبردي هر نظام با ثبات واقعي، مردم هستند. چرا كه عنصر اصلي در وضعيت هاي آفندي و پدافندي، مردم و خواصي هستند كه آنان را راهبري مي كنند. بر اين اساس، استفاده از قدرت نرم نياز به تبيين مؤلفه هاي قدرت نرم دارد كه يكي از ضروري ترين و اساسي ترين آنها، تقويت مشاركت مردمی و بالا بردن سطح فهم آنان مي باشد. مشاركت آگاهانه و حداكثري مردم در ژرتو آموزه هاي عميق ديني در هدايت اهداف و راهبردهاي دولتها در جهت اعمال قدرت نرم بسيار موثر است. براين اساس نقش نهادهايي كه در ايجاد، حفظ و تحكيم وحدت ملي و مقابله با توطئه نرم دشمنان در حركت هستند، پررنگتر ديده مي شود. حوزه علميه به عنوان نهادي كه توانسته است تقريبا تمامي اقشار ملت را با تمامي تفاوتهاي فرهنگي- نژادي- قومي- زباني- اقتصادي و حتي سياسي در يك تشكل منسجم گردهم آورد، نقش اساسي و راهبردي در حفظ و تقويت قدرت نرم نظام اسلامي دارد. همگانی بودن حوزه علميه و نفوذ آن در سطوح مختلف جامعه باعث می شود كه طيف عظيمي از مردم در زير چتر آن گرد هم بيايند، كه اين امر باعث افزايش قدرت نرم در مقابله با سياستهاي تفرقه افكنانه دشمنان از يك سو و از سوي ديگرافزایش ضريب وحدت ملي در كشور شود.

بنابراین هنگامی که انقلاب اسلامی با تهدید نرم مواجه می شود، وظیفه حوزه هاي علميه و نهاد مقدس روحانيت به عنوان خواص جامعه و رهبران معنوي مردم در دفاع از انقلاب اسلامی در برابر این نوع تهدیدات امري مهم و ضروري است است.

در شماره بعد انواع راهكاهاي ضروري در توليد و حفظ قدرت نرم توسط حوزه و روحانيت بررسي خواهد شد.

پایان.

همچنین ببینید

چرا امام حسين برخلاف بقیه امامان قيام كرد؟

پاسخ مجموعه رفتارهاى امامان(علیه السلام)در برابر حاكمان و خلفا را مى توان در دو كليد …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

35 + = 41