خانه / یادداشت / امید به آینده ای روشن

امید به آینده ای روشن

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی

انسان براي هر حركت و اقدامي ‌نيازمند اميدو تصور آينده‌اي روشن از خويش، جامعه و جهان است. هر فرد در رفتار سياسي و اجتماعي خويش آن گگونه رفتار و عمل مي‌كند كه مي‌نگرد. انسان اميدوار نگرش مثبت و سازنده به خود، جامعه و جهان و سياست دارد و در برخورذد با مشكلات، چون آينده را روشن مي‌بسند، مواجهه منطقي مي‌كند و براي رفع مشكل انديشه مي‌كند و هيچ گاه روحيه شكست و نا اميدي و يأس را به خود راه نمي‌دهد. چون اگر انسان نااميد شود بار مشكلات بر سر او خراب نمي‌شود و روحيه او شكسته مي‌شود و و از عمل و رفتار خسته و به كنج عزلت مي‌نشيند تا مرگ او را فرا بگيرد و يا با نگاه منفي و پوچ خود همه چيز را هيچ مي‌پندارد و بر طبل بي عاري مي زند و به ظلم و تجاوز دست مي زند.

انتظار به انسان اميد مي‌بخشد و اينده را براي او روشن و زيبا ترسيم مي‌كند و منتظر را از خمودگي و افسردگي و عزلت نشيني خارج مي‌كند . انتظار مصلح جهاني، روح اميد و نشتاط را در جامعه مي‌دمد  روحيه نا اميدي و خستگي را كه مايه سقوط است زائل مي‌كند و انسان را به تلاش و كوشش و حضور زنده و فعّال در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي تحريك مي‌كند. انسان اميدوار، آينده نگر و و سعت بين است و با چشم اندزي وسيع به جهان مي‌نگرد و از كوته فكري، خود بيني و مقطعي انديشي مي‌پرهيزد و براي تحقق وعده‌هاي الهي در سراسر هستي مي انديشد. استاد مطهري مي‌نويسد:

«اصل انتظار فرج از يك اصل كلى اسلامى و قرانى استنتاج مى‏شود و آن اصل «حرمت يأس از روح ‏اللّه» است. مردم مؤمنِ به عنايات الهى، هرگز و در هيچ شرايطى اميد خويش را از دست نمى‏دهند و تسليم يأس و نااميدى و بيهوده‏گرايى نمى‏گردند. چيزى كه هست اين انتظار فرج و اين «عدم يأس از روح اللّه» در مورد يك عنايت عمومى و بشرى است؛ نه شخصى يا گروهى و بعلاوه توأم است يا نويدهاى خاص و مشخص كه به آن قطعيت داده است.»[۱]

منابع:

[۱] قيام و انقلاب امام مهدى(عج)، از ديدگاه فلسفه تاريخ، انتشارات صدرا، تير ۱۳۸۲؛ص ۱۴٫

پایان.

همچنین ببینید

راهبردهای اسـاسی در رفع شبهات و پاسخگویی به سؤالات از منظر امام خامنه ای

پاسخ‌گویی به شبهات و سوالات اساسی و عمده‌ای كه در ذهن افراد جامعه، شكل می‌گیرد …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 + = 55