خانه / تبلیغ / جواب شبهه قربانی کردن

جواب شبهه قربانی کردن

شبهه: قربانی کردن گوسفند مبنای الهی دارد یا انسان به گوسفند (با خودخواهی) آزار می‌رساند؟

پاسخ: قربانی کردن گوسفند که پیشینه آن به ذبح گوسفند توسط حضرت ابراهیم علیه‌السلام بجای فرزندش برمی‌گردد سنتی رایج در میان مسلمانان و البته از واجبات حج تمتع هم هست. در سیره پیشوایان اسلامی دیده می‌شود که گوشت قربانی برای رفع نیاز حاجتمندان و نیازمندان استفاده می‌شده و بنابراین جنبه فخرفروشی یا فقط تأمین مایحتاج منزل و یا توزیع میان همسایگان و بستگان ثروتمند نباید داشته باشد.

در دین اسلام فلسفه قربانی کردن به دلیل نزدیک شدن به خداوند متعال و قربانی کردن هواهای نفسانی است. همان‌طور که خداوند سبحان در قرآن کریم (سوره مبارکه حج/آیه ۳۷) می‌فرماید: لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ؛ گوشت و خون قربانی به خداوند سبحان نمی‌رسد بلکه تقوای انسان است که در پس قربانی کردن به خداوند متعال می‌رسد (و قبول می‌شود(

حال با این مقدمه چند نکته کوتاه تقدیم می‌شود:

۱ – قربانی کردن سنتی الهی است و ساخته دست بشر نیست. مفهوم آیه ۳۷ سوره مبارکه حج (کذَلِک سَخَّرَهَا لَکمْ) به‌درستی این نکته را روشن می‌سازد که قربانی کردن توسط خداوند سبحان به انسان هدیه شده است.

۲ – قربانی کردن در هر مراسم و به هر بهانه‌ای لازم نیست بلکه در شرایط خاصی توصیه شده است؛ بنابراین لزومی ندارد که کارهای عجیب و غریب انجام دهیم. از جمله این کارها مالیدن خون گوسفند قربانی به پلاک ماشین نو است! شهید مطهری رحمه‌الله تعالی علیه این کار را همان ذبیحه الجن می‌دانست که در زمان جاهلیت رایج بود و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مردم را نهی فرمود. ذبایح جن این بود که مردم خانه‌ای نو می‌خریدند و بعد برای جلوگیری از فال بد گوسفندی ذبح می‌کردند و خون آن را به خانه می‌پاشیدند.

۳ – اصل قربانی کردن گوسفند به مناسبت عید سعید قربان که همراه با قربانی کردن هوای نفس باشد و در پرتو این قربانی کردن کمک به نیازمندان بشود کار خوبی است (همان‌طور که فتوای مراجع از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی هم هست) اما اینکه چشم و هم‌چشمی باشد و به خرافاتی مانند آنچه در نکته بالا توضیح داده شد ختم شود کار درستی نیست.

۴ – در دین اسلام برای قربانی کردن اصولی پیش بینی شده است. از جمله شرایط ذبح است که باید با نام و یاد خداوند سبحان و با کاردی تیز و توسط ذابح مسلمان و رو به قبله باشد و غیره. همه این‌ها نشانه آن است که انسان حق ندارد برای قربانی کردن گوسفند هر طور که خواست به حیوان آزار برساند. حتی در اسلام توصیه شده که حیوانی را جلوی چشم حیوان دیگر قربانی نکنید!

۵ – بعضی گیاهخواران و یا طرفداران حقوق حیوانات با تعصب بیجا بدون آنکه از فلسفه قربانی کردن آگاه باشند کل آن را زیر سؤال می‌برند در حالی که باید دانست اولاً این سنتی الهی است و خداوند سبحان آن را تأیید فرموده است. ثانیاً با شرایطی که اسلام معین کرده کمترین آزار و درد به حیوان نمی‌رسد ثالثاً خلقت برخی حیوانات برابر آیه ۳۷ سوره مبارکه حج از سوی خداوند سبحان بدین شکل بوده که برای استفاده دیگران سازگار شده‌اند و چهارم اینکه قربانی کردن در شرایط غیر حج تمتع مستحب است و لازم نیست همه هر طور شده با هر شرایطی مثل حمل گوسفند پشت موتور و یا زدن گوسفند و یا گرسنه و تشنه نگه‌داشتن و حیوان و غیره قربانی کنند. بلکه باید به حقوق حیوانات که در اسلام بسیار مورد تأکید واقع شده هم توجه داشت.

۶ – رعایت بهداشت که مورد توجه اسلام هم هست در قربانی کردن امری ضروری است. پرهیز از ذبح در معابر عمومی و جاری کردن خون گوسفند در خیابان و کوچه و بجای آن مراجعه به مراکز زیر نظر شهرداری و سازمان دامپزشکی کشور که دامپزشکان در این مراکز دام را قبل از ذبح معاینه و پس از آن‌هم از نظر لاشه بازرسی می‌کنند و جلوی بیمار شدن انسان را می‌گیرند توصیه می‌شود.

همچنین ببینید

آیه اولی الامر در اثبات ولایت

آیه اولی الامر: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

26 + = 32