خانه / طرح تبیان / مدیریت امیال؛ راهبرد اصلی در تربیت (۲)

مدیریت امیال؛ راهبرد اصلی در تربیت (۲)

باسمه‌تعالی

 مدیریت امیال؛ راهبرد اصلی در تربیت (۲)

(بایسته‌های تربیتی در نگاه استاد پناهیان نظام فکری استاد پناهیان)

معاونت پژوهش مرکز فرهنگی تربیتی آینده­‌سازان، روز دوشنبه؛ ۲۴/۴/۹۸، در راستای طرح تبیان، با دعوت از جناب حجت‌الاسلام دکتر علی میری، جلسه دوم میزگرد تخصصی «بایسته‌های تربیتی در نگاه استاد پناهیان» را برگزار کرد.

حاج‌آقای میری در این نشست، در آغاز با ارائه کلیاتی از مباحث جلسه قبل بیان داشتند:

مباحث آقای پناهیان در هر حوزه­ای که وارد می­شوند، پایه اصلی­اش انسان‌­شناسی ایشان است. انسان­‌شناسی ایشان مبتنی بر تأکید بر گرایش‌هاست. اصالت دادن؛ به معنی مؤثر بودن گرایش­ها، هیجانات و تمایلات نسبت به بُعد علم و عمل، تفاوت انسان­‌شناسی ایشان با دیگران است. در نتیجه این نگاه، تغییر شخصیت انسان با توانمندسازی او در تغییر تمایلاتش ممکن می­‌شود. محور نظام تربیتی جناب پناهیان نیز مدیریت تمایلات یا به عبارت غربی­ها EQ می­‌شود. عناصر این نظام؛ یعنی معلم، سازمان و ساختار، محیط آموزشی و محتوای آموزشی هم باید در راستای این محور حرکت کنند.

توانمند کردن متربی بر مدیریت کردن تمایلات، روح حاکمی بنام حفظ کرامت افراد دارد. باید این نگاه به متربی منتقل شود که تو خود خودت را مدیریت می­کنی. کودک در هفت سال اول لازم است بازی کند و گرایش‌ها و تمایلات خود را ببیند. هفت سال دوم، زمانی برای قدرتمند شدن تمایلات است. کودک باید تنها به دوست‌داشتنی‌های خود بها ندهد. عملیاتی شدن این قصه هم به شش، هفت کار نیاز دارد:

  1. بستر زندگی طبیعی را ایجاد کردن: رنج‌های روانی، زمانی است که گرایشی در وجود من پاسخ پیدا نکند. در هر مدیریت کردنی به یک گرایش پاسخ می‌دهیم و به دیگری نمی‌دهیم؛ درنتیجه رنج ایجاد می‌شود. فقط اگر جهت‌گیری تمایلات درست باشد، رنج به وجود نمی­آید. در مدرسه هرچه مفهوم رنج را برای بچه‌ها بهتر جا بیندازیم، بهتر رشد خواهند کرد. در خانه هم والدین باید راحت‌طلبی بچه‌ها را کم کنند. بچه‌های باشخصیت کسانی هستند که سختی‌ها و رنج‌ها را کشیده باشند. شخصیت قوی‌تر ریشه‌اش رنج بیشتری را تحمل کردن است.
  2. توجه به بستر زندگی اجتماعی: از چند جهت سختی دارد یکی اینکه شما توانمندی‌ای داری که دیگری ترمز شما می‌شود.
  3. توجه به تفاوت‌ها: ۲۰ دانش‌آموز؛ یعنی ۲۰ انسان متفاوت در کلاس هستند.
  4. ارتباط با خانواده: خانواده‌ها معمولاً خلاف این مدل تربیتی عمل می‌کنند.
  5. پرهیز از حافظه محوری و فهم محوری.
  6. قوانین و آداب: در مدرسه و کلاس قوانین زیادی قرار دهیم. با مقررات و قوانین دانش آموزان را کمک می­کنیم تا با دوست‌داشتنی‌هایشان مقابله کنند.
  7. تشویق و تنبیه: بارزترین مصداق حفظ کرامت بحث تشویق و تنبیه است. لازم است غیر مشخص و غیر فوری باشد.

در ادامه این جلسه، پژوهشگران مرکز آینده‌­سازان، پرسش­‌هایی را مطرح کردند؛

  • در کارهایی که شما برای ما برشمردید یک ناهمگونی وجود دارد، آیا وجود این ناهمگونی نکته­ای دارد؟ مثلاً توجه به تفاوت‌ها، هم‌سنخ قسیم‌های دیگرش نیست.
  • پازل شما یک خلأهایی نیز دارد؟ آیا یک نظام تربیتی است؛ یعنی مبناهایی دارد، هدف‌گذاری دارد، روش دارد و … یا یک راهبرد تربیتی است؟
  • پافشاری زیاد شما بر اینکه بچه‌ها مبارزه با هوای نفس کنند، نسبتش با آیات و روایات چیست؟
  • فرق رنجی که شما می‌گویید با کار مرتاض­ها در چیست؟

دکتر میری در جواب به این سؤالات به مطالبی اشاره کردند از آن جمله:

ما نگاه خودمان را در قامتی مابین راهبرد و نظام طرح کرده‌ایم. فعلاً در قامت یک راهبرد می‌توانیم ارائه دهیم هرچند داریم در قالب یک نظام طراحی­‌اش می­‌کنیم.

هدف نهایی کار تربیتی را تقرب می‌بینیم. این هدف زیرمجموعه پیدا می‌کند و آن‌ها نیز به‌نوبه خود زیرمجموعه‌هایی جدید می‌یابند.

تربیت را یک روش می‌دانیم و آن را خنثی می‌بینیم. راهبرد روش است و خنثی است؛ اما راهکار غیر الهی نباید باشد.

ما گفتیم برای عملیاتی کردن باید این شش، هفت مورد را توجه کرد و آن‌ها قسیم یکدیگر نیستند.

دین در مدیریت تمایلات کجا قرار می‌گیرد؟ برای مدیریت تمایلات باید قوی شد. برای قوی شدن باید تمرین کرد. برای تمرین کردن برنامه را دین می‌دهد. در اجرا هم مربی باید نظارت بکند. راهبرد اصلی همان مبارزه با دوست‌داشتنی‌هاست! مرتاض‌ها موافق هوای نفس کار می‌کنند. از یک هوای نفس به خاطر یک هوای نفس دیگر می‌گذرند. مرتاض‌ها یک کار دیگر هم می‌کنند؛ ریشه رنج را از بین می‌برند.

و من الله التوفیق و علیه التکلان

همچنین ببینید

خروج از اهداف، آغاز افول تشكيلات است

در مصاحبه با معاون سواد آموزی استان قم حجت الاسلام و المسلمین قاسمی نیا به …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 68 = 78