خانه / اسلایدر اصلی / پرسش های دانش آموزی(چرا ثواب زیارت عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا (ع) در کربلاست؟)

بمناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی

پرسش های دانش آموزی(چرا ثواب زیارت عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا (ع) در کربلاست؟)

چرا ثواب زیارت عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا (ع) در کربلاست؟

۱-در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا (ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که: ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است، چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می‌کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ما رسیده است.

برخی شیعیان نزد امام هادی (ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم – در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین (ع) را زیارت کرده اید.

البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است، اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آن‌ها در بین مردم غلبه دارد.

جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می‌تواند بحث مأموریت‌های ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدت‌هایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می‌توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. (۲)

ثانیا _. ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می‌گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.

چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیرو‌ها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می­داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.

 

همچنین ببینید

دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها (منبر ده دقیقه ای)

تعداد امامزادگان شایسته تعظیم و تجلیل در «دار الایمان قم‏»که بر فراز قبور مطهرشان گنبد …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

24 + = 27