آندلس، شهر فراموش شده

حجت الاسلام بیاری

شبه جزیره ایبری که همان اسپانیا یا پرتغال کنونی در گذشته زیر نظر حکومت روم بوده پادشاهی که در آنجا حکومت می کرده اختلافاتی با کشور ایران داشت . ایرانیان در فکر تصرف این کشور بودند اما موفق نشدند. سرانجام قومی بنام واندال موفق به فتح این کشور شدند ونام آنرا واندالس نهادند سپس در قرن نهم کشورهای اسلامی موفق به فتح دوباره این کشور شدند ونام آنرا اندلس نهادند.  از زمان فتح به مدت ۸۰۰ سال در آنجا حکومت کردند وسپس بنا به دلایلی که در ادامه بیان میشود حکومت به دست مسیحیان افتاد واسلام به فراموشی سپرده شد .

حضرت امیرالمؤمنین (ع) در حکمت ۲۹۷ نهج البلاغه می  فرمایند: چقدر آدم ها از یکدیگر کم عبرت می گیرند .

 کارهای ارزنده ای که مسلمانان در کشور اندلس انجام داده اند:

 اولین کتابخانه در اندلس توسط مسلمانان کتابخانه ای با ۶۰۰۰۰ (شصت هزار) جلد کتاب بود که ۴۰۰ سال بعد از جریان اندلس شخصی به نام شارن کتابخانه ای با ظرفیت ۹۰۰ جلد کتاب احداث نمود.

 سالانه حدود ۴۵۰۰۰ توریست که بخش عظیمی از آنان به منظور دیدن معماری وبناهای تاریخی به اسپانیا سفر می کنند که از جمله این معماری ، مسجد جامع شهر اندلس با ۱۲۹۳ ستون با طول ۲۹۵ سانتی متر وارتفاع ۹ متر که نشان دهنده تمدن ومعماری اصیل اسلامی است . این فقط نمونه ای از بنای اسلامی اسپانیا است. که یکی از شهرهای اندلس بنام قرطبه ۷۰۰ حمام مرمر وجود داشت که بعد از سقوط اندلس یکی از جنایت‌های آنها این بود که به مسلمانان می گفتند نباید تمیز باشید .

داستانی از حضرت امام خامنه ای در جمع دانشجویان اصفهان در سال ۱۳۸۳ نقل کرده اند: تاجری از کشور اروپایی به دیدن یکی از دانشمندان بزرگ رفت وگفت : می خواهم فرزندم را به یک مدرسه خوب بفرستم شما به من کدام مدرسه را پیشنهاد می کنید ؟ فرمود اگر می خواهید فرزندان کسب دانش وعلم ومعرفت کند به مدرسه اندلس بفرست .

که حتی سخت ترین عمل های جراحی در اندلس با موفقیت انجام می شد. اندلس یکی از بزرگترین مراکز پخش زیتون وروغن زیتون را دارابود .واز دیگر امتیازات آن این بود . اساتید و رئسای دانشگاه در اندلس از مسیحیان استفاده می کردنند که بگویند ما تساهل وتسامح را رعایت می کنیم.

بعد از اینکه اندلس را گرفتند ، صلیب رابر بزرگترین کاخ (کاخ الحمراء ) گذاشتند . واقداماتی از قبیل : تبدیل مساجد به کلیسا ، سوزاندن صد هزار جلد کتاب مسلمان، ممنوع شدن صحبت به زبان عربی، مسلمانان ملقب شدن به موریسکیا، ممنوعیت پوشش عربی، مسیحی شدن مسلمانان به زور، تغییر اسم مسلمانان.

شهید مطهری نقل می کند: سیزده هزار مسلمان را در آتش سوزاندن که چرا مسیحی نشدند.

برای سر مسلمانان و گرفتن آن ها توسط مسیحیان جایزه گذاشتند.مسلملنان را در آتش می انداختندکه بگوئید : ما مسیحی هستیم . تمام حمام ها را ویران کردند  دستور دادند که مسلمانان حق پاکیزگی ندارند وباید همانند ما آلوده باشند .حق ندارند روز جمعه لباس پاکیزه وتمیز بپوشند . در خانه ها باید تمام شبانه روز باز باشد تا ببینیم در آن خانه چه می گذرد . کتابخانه بزرگ آنجا را با ۸۰۰۰۰۰ جلد کتاب آتش زدند . دختران مسلمان را به ازدواج با مردان مسیحی وادار می کردند . تجاوز به زنان ودختران  در جلوی چشم شوهر وپدر ۱۳۰۰۰ نفر آنها را بدلیل اعتراض به این مساله کشتند.

چه شد که سرگذشت اندلس اینطور شد؟

قرآن کریم در سوره رعد می گوید : کجا می گردید بی خودی؟ بروید از خودشان بپرسید چه کار کردید؟ 

در سوره عنکبوت / آیه ۱۷  و سوره فصلت / آیه ۳۷  در این باره صحبت شده است .

روایتی از امام صادق (ع): تعداد انسانهایی که به واسطه گناهانشان از دنیا می روند بیشتر از آدم هایی است که به مرگ طبیعی دچار می شوند .وتعداد آدم هایی که به خاطر خوبی عمر می کنند بیشتر از آدم هایی است که زندگی طبیعی می کنند.

 چرا مسلمانان شکست خوردند و سقوط کردند؟

یکی از عاملان تفرقه بین حاکمان بود که هر کس حکومتی جدا داشت . بین شیعه وسنی اختلاف زیادی بود واگر می فهمیدند مسلمانان را می کشتند . دوم روح تجمع گرایی بود که به مادیات زیاد توجه می کردند و در رفاه زندگی می کردند . طبیعت زیبای اندلس علت آن بود که مادی گرایی می کردند . سوم فعالیتهای فرهنگی دشمن بود که مسیحیان مدارسی را درست کردند که مسلمانان درآن به طور رایگان درس بخوانند. ومسلمانان را تشویق

 می کردند که از فعالیتهای آنها یاد بگیرند که یکی از دلایل مهم شکست اندلس بود .

 حضرت امام خامنه ای می فرمایند : تاکستان هایی را وقف کرده اند که شراب آنرا به طور رایگان قرار دهند وبه طرف زنان آنها سوق دهند وبه انحراف بکشانند .

 سیاست دشمنان امروز هم سیاست اندلسی کردن مسلمانان ایران است.

در کتاب تمدن غرب نوشته شده مسلمانان اندلس حدود۸۰۰ سال حکومت را در دست داشتند و دشمنان با در دست نهادن شراب ، فساد و بی بندوباری واختلاف زمامداران برمسلمانان چیره شده وباعث شکست آنان شدند . کاخ هایی زیبا ساختند وبه طور رایگان در اختیار مسلمانان قرار دادند وخدمتکاران دختر را به طور شبانه روزی در اختیارجوانان قرار می دادند وجوانان را به میگساری تشویق می کردند امروزه نیز از این حربه برای منحرف ساختن جوانان مسلمان استفاده می کنند .

امام خامنه ای (مدظله العالی) می فرمایند: عامل اصلی اینکه اندلس به تجاوز وفساد کشیده شد خود مردم بودند اهل اندلس به قدری عابد وزاهد بودند که مسلمانان دیگر به آنها غبطه می خوردند .

شهید مطهری (ره) در نوشته ای می فرمایند: باید خون گریه کنیم برای شهرهایی که در آنها از اسلام خبری نیست واسلام از آنجا رفته ومساجد دیگر وجود ندارند وصلیب در آنجا آویزان شده است قبلا مسلمانان در منازل خود درامان بودند ولی حالا آواره شده اند.

دکمه بازگشت به بالا