آینده انقلاب اسلامی ایران

معرفی کتاب

آینده انقلاب اسلامی ایران

اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

انتشارات: صدرا

قطع: وزیری ۳۲۶ صفحه

تفکر منطبق بر علم و فضیلت، ویژگی برجسته استاد شهید مطهری بود که باعث می‌شد او سال‌های جلوتر از زمان حیات خود را ترسیم نموده و به اظهار نظر درباره وقایع و فراز و نشیب‌های پیش‌رو بپردازد. شاید به همین دلیل است که پس از گذشت چند دهه، سخنان ارزشمند این شهید فرزانه، همچنان از تازگی و طراوتی خاص برخوردار است. ایشان از همان بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به آسیب‌شناسی انقلاب پرداخته و توجه همه دلسوختگان انقلاب را به این مهم جلب نموده است.

این کتاب مجموعه‌ای از دغدغه‌های استاد مطهری درباره آینده انقلاب اسلامی است. بخش عمده‌ این کتاب پیش از این به صورت مستقل در قالب کتاب‌های پیرامون انقلاب اسلامی و پیرامون جمهوری اسلامی منتشر شده است. در این کتاب علاوه بر برخی اضافات، تطبیق متون با اصل بیانات استاد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «استاد شهید ـ چنان که ویژگی ایشان بود ـ همه مسائلی را که حدس می‌زد در آینده نزدیک در متن جامعه انقلابی مطرح خواهد شد، از قبیل آزادی، دموکراسی، عدالت اجتماعی، استقلال فرهنگی و ولایت فقیه در این گفتارها مطرح کرده‌اند و به بهترین نحو تحلیل نموده‌اند به طوری که می‌توان ادعا کرد درخصوص مسائل فکری مربوط به انقلاب اسلامی، کتابی به جامعیت و عمق این کتاب یافت نمی‌شود. حال اگر منافقان فرصت ادامه حیات به آن شهید می‌دادند چه محصولات فکری که از این درخت تناور پدید می‌آمد!»

مربیان محترم با مطالعه‌ این اثر گرانسنگ علاوه بر تقویت بینش دینی و سیاسی خود بخش‌های ویژه‌ای از آن که متناسب با نیاز دانش‌آموزان است را می‌توانند به سبک‌های مختلف به مخاطبان خویش انتقال دهند. از جمله مباحث زیبا و کاربردی استاد، بحث پیرامون تفاوت فکر و عقیده و اشتباه اعلامیه جهانی حقوق بشر بر مبنای آن می‌باشد. شأن نزول آیه «لا اکراه فی الدین» نیز مورد توجه استاد بوده که آگاهی از آن برای مخاطبین جوان و نوجوان مفید خواهد بود.

اسلام و آزادی تفکر، بحث زیبای دیگری از این فیلسوف و فقیه وارسته است که در بخش پایانی کتاب به چشم می‌خورد. بازخوانی دقیق این اثر ماندگار را به همه مربیان محترم خیمه، توصیه می‌نماییم.

دکمه بازگشت به بالا