به توان دانش‌­آموز

سرکار خانم روح­افزا، مدیر مرکز خواهران اتحادیه استان خراسان شمالی و مربیِ رتبه دوم جشنواره مدرسه انقلاب                                                               

با توجه به موضوعات مشخص شده در شیوه­نامه و همچنین نیازسنجی ­هایی که در برخورد با دانش آموزان و مدارس شده بود،  سعی کردیم موضوعاتی را  انتخاب کنیم که جوابگو و رفع­کننده این نیازها باشد. لازم به ذکر است که توان دانش ­آموزان در طرح، ایده و جمع ­آوری محتوا نقش زیادی داشت .

مرحله اول شناسایی دانش ­آموزان عضو انجمن اسلامی مدارس است که برای فعالیت در برگزاری نمایشگاه توان­مند هستند. این شناسایی از ماه ها قبل از برگزاری نمایشگاه با توجه به فعالیت و حضور دانش ­آموزان در برنامه ­های انجمن اسلامی و حضور مربی به­ صورت هفتگی در مدارس انجام شده بود.

مرحله بعد ارزیابی فضا و امکانات مدارس است که این ارزیابی در جلسه قرارگاه عملیات شهری صورت گرفت و مدارس از لحاظ داشتن فضا و امکانات به مدارس درجه ۱ و ۲ و۳ تقسیم شدند.

سپس در جلسه قرارگاه با هم­فکری  هیأت­ های مرکزی مدارس مقرر گردید مدارسی که دانش آموزان مستعد و توان­مند دارند و  همچنین فضای مناسب برای برگزاری  نمایشگاه  نیز در مدرسه­‌ی شان موجود است، نمایشگاه درجه ۱ برگزار کنند و سایر مدارس در حد توان خود درجه ۲ یا ۳ برگزار نمایند.  

نظرخواهی دانش ­آموزان و مشارکت دادن در تصمیم گیری­ ها و استفاده از تجربه دانش ­آموزانی که سال­های قبل، نمایشگاه داشتند، همچنین تعامل با خانواده ها در تمامی مراحل جشنواره تأثیر زیادی در جذب  دانش ­آموزان داشت . لازم به ذکر است که پیش از برگزاری نمایشگاه، کارگاه روز شمار انقلاب برای دانش­ آموزان برگزار شد. این کارگاه در تعامل با دانش­ آموزان و آمادگی فکری آن­ها برای برگزاری نمایشگاه نقش موثری داشت .

طی جلساتی که در خصوص موضوعات برنامه ­های انجمن اسلامی با خانواده ­ها داشتیم، آن­ها نسبت به برنامه ­های پیش رو از جمله نمایشگاه، آگاهی کامل یافتند و خود مشوق و حمایت کننده فرزندانشان شدند. مادران برخی از دانش­آموزانی که مشغول راه اندازی نمایشگاه بودند،  برای بچه ­ها غذا می­آوردند و همچنین در پیاده ­سازی بهتر ایده­ها نظر می­دادند.

بیشترین فرصت گذاری در اتحادیه قبل از  برگزاری نمایشگاه ­ها بود. دانش­آموزان در ساعات مشخص شده در اتحادیه حاضر می­شدند و لیست لوازم مورد نیاز نمایشگاه را مشخص و تهیه می­کردند.  همچنین ماکت­ هایی با آکاسیف و مقوا تهیه می­کردند.

دانش ­آموزان منابع، کتب و سایت­های مشخص شده  را مطالعه و محتوای مورد نیاز نمایشگاه را استخراج می­کردند.

در طی پیاده سازی نمایشگاه، جلسات قرارگاه برگزار می­شد و گزارش پیشرفت و موانع موجود در این نشست­ ها مورد بررسی قرار می­گرفت.

من به عنوان مربی و راه­نما برای دانش­آموزان، تلاش کردم کار گروهی و حس خلاقیت و نوآوری را در مدرسه انقلاب به آن­ها یاد بدهم. کاری که سال گذشته در چند مدرسه، به  دانش­آموزان  آموختیم، این بود که  در کنار  مطالعه کتاب­ها، از چند کتاب در حوزه کاریکاتور استفاده کنند. این کتاب­ های کاریکاتور را در اختیار دانش آموزان قرار دادیم. انتخاب کاریکاتورها  با سلیقه خود دانش آموزان بود و می­بایست آن تصاویر را  برجسته سازی کنند.

دکمه بازگشت به بالا