تشکلی برای تربیت ناصران امام زمان(عجل الله تعلی فرجه الشریف)

یوسف حسنی جلوه

معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز اسلامی ناصران امام زمان(عج) هندوستان                            

گفت وگو با محمد حسین سورت والا

ناصران امام زمان(عج) از کجا آغاز به کار کرد؟

با توجه به سابقه اسلام در هند و وضعیت فعلی مسلمانان، بنابر آمار و گزارش رسمی کمیته سچر، مسلمان هند در همه زمینه‌ها از تمام طبقات و قومیت‌های موجود در هند عقب مانده‌تر هستند. لذا همراه جمعی از طلاب هندوستانی، برای دگرگونی این وضعیت – با لحاظ تمام محدودیت‌ها – به این نتیجه رسیدیم که بهترین کاری که در حال حاضر می‌توانیم برای امام وقت‌مان انجام دهیم، این است که سبب ایجاد تحول ویژه‌ای در جوانان مسلمان و شیعه هندوستان شویم که موجب تعالی معرفت ایشان به امام زمان شود. بر این اساس، فعالیت‌ها و برنامه‌ها را در چند گام تقسیم کردیم، که گام اول را فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی تشکیل می‌دهد.

سال ۲۰۱۲ میلادی، مصادف با ارتحال امام خمینی(ره) اولین اردوی آموزشی، فرهنگی ناصران امام زمان(عج) با حضور ۶۷ نفر از جوانان مسلمان و شیعه هندوستان برگزار گردید.

پس از آن، در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی، این برنامه به ترتیب با حضور ۳۷ و ۳۱ نفر از جوانان مناطق شمالی تا جنوبی هندوستان ادامه پیدا کرد، و در سال جاری این تعداد به رقم ۱۲۱ نفر رسیده است.

موضوعات آموزشی و برنامه‌های فرهنگی که مد نظر داشته‌اید را بیان فرمایید؟

اصل برنامه‌ها، موضوعات آموزشی، تربیتی و فرهنگی است. البته این عناوین را انتخاب کردیم چون فکر می‌کنیم این برنامه جوان را به امام زمانش نزدیک‌تر می‌کند و هدفمان این است که یک منتظر فعال تربیت کنیم؛ یعنی ما می‌خواهیم یک منتظر واقعی تربیت کنیم، پس در برنامه‌های ما انتظار و منتظر بودن، اصل و هدف برنامه‌های ماست؛ چون می‌خواهیم با تربیت جوانان آرمان‌شهر مهدوی، ابتدا آن نقصی که عرض شد رفع شود و در مرحله بعد، جوانانِ خود را برای تأثیرگذاری در منطقه (هندوستان) و جهان اسلام آماده نماییم.

لذا در بخش آموزشی، عقاید، احکام، اخلاق، مفاهیم قرآن و همین‌طور موضوعاتی مانند مهدویت و… را مطرح می‌کنیم. در بخش فرهنگی، بازدید از مراکز اسلامی و فرهنگی ایران را در دستور کار داریم. مثل بازدید از موزه عبرت، موزه دفاع مقدس، دیدار با مراجع و اساتید حوزه علمیه قم با هدف بالا بردن معرفت مخاطبان و همچنین معرفی شخصیت‌ این بزرگواران به عنوان الگو برای جوانان حاضر در این دوره‌ها.

البته باید در این جا عرض کنم که شروع تمامی دوره‌های آموزشی، با حضور در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و استماع بیانات مقام معظم رهبری است، که برای جوانان مشتاق و تشنه‌ای که به دعوت ما به ایران می‌آیند، بسیار جذاب و دلنشین است. ما تأثیرش را در رفتار و انگیزه‌های این دوستان می‌بینیم. از برنامه‌های دیگر، حضور در گلزار شهدای قم و تهران است که ضمن بیان خاطراتی از سیره و زندگی شهدای عزیز انقلاب اسلامی ایران، مباحث انقلاب اسلامی را مطرح می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم حضور در این مکان‌های مقدس و بیان این موضوعات، قطعاً در تربیت جوانان مسلمان و شیعه هند نقش بسزایی دارد.

اعضای شرکت کننده در دوره‌های آموزشی شما از کدام مناطق هند انتخاب و چگونه با برنامه‌های شما آشنا می‌شوند؟ به عبارتی دیگر، عضویابی شما چگونه است؟

افرادی که در اردو شرکت می‌کنند را ما از طریق شبکه‌های مجازی مثل واتس‌آپ، وایبر، فیسبوک و… اطلاع‌رسانی می‌کنیم. فرض بفرمایید پیغامی با این مضمون که از این تاریخ تا فلان تاریخ، یک دوره آموزشی در ایران (شهر قم) برگزار می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود. و متقاضیان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی www.qumstudytour.org برای ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند.

در ادامه، بر اساس اولویت‌بندی‌هایی مانند سن متقاضی، مدرک تحصیلی و منطقه‌ای که در آن سکونت دارند، از میان متقاضیان، افرادی برای شرکت در دوره انتخاب می‌شوند.

کلیه فرایند ثبت‌نام و کارهای اجرایی اعم از پیگیری صدور گذرنامه‌ها و اخذ هزینه‌های سفر و… در یک تفاهم با مؤسسه آموزشی جعفری در هندوستان، صورت می‌پذیرد.

آیا در میان شرکت کنندگان، متقاضی دانش‌آموز هم دارید؟

بله، دانش‌آموز شانزده ساله هم داشته‌ایم، اما دانش‌آموز نخبه بوده؛ یعنی دارای معدل بالا در درس و اهل مطالعه و تحقیق.

عمدتاً متقاضیان شرکت کننده در این دوره‌ها از کدام مناطق هند هستند؟

تقریباً از کل مناطق هندوستان؛ از کشمیر که شمالی‌ترین نقطه هندوستان است تا جنوبی‌ترین نقطه مانند شهر حیدرآباد و بنگلور.

چارت سازمانی مرکز را معرفی نمایید و آیا از اعضا و شرکت‌کنندگان برای اداره این برنامه‌ها استفاده می‌کنید؟

چارت سازمانی ما متشکل از دبیر کل و معاونت‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی و پشتیبانی است. و درباره استفاده اعضا در برنامه‌ها، قبل از اینکه شرکت‌کنندگان وارد ایران شوند، آنها را بر اساس سن، مدرک تحصیلی و موقعیت جغرافیایی، تقسیم می‌کنیم؛ مثلاً اگر از بمبئی پنج نفر هستند، سعی می‌‌کنیم که این‏ها در پنج گروه تقسیم شوند تا افراد هر گروه، از مناطق مختلف باشند تا پس از بازگشت به هندوستان، ارتباط بین این‌ها برقرار شود و بدین وسیله ما به یک تشکل منسجم بعد از چند سال دست پیدا کنیم. البته برای هر گروه، یک سرگروه انتخاب می‌شود که کلیه هماهنگی‌ها از طریق ایشان انجام می‌شود. البته هر چهار پنج روز یک مرتبه با کل گروه‌ها جلسه داریم و در خصوص محتوای برنامه و همچنین شکل اجرا و مواردی از این دست صحبت و گفتگو می‌کنیم.

آیا تا به‌حال بازخوردی از شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزش گرفته شده، آیا حضور در ایران و آشنایی ایشان با انقلاب و تشکل‌های اسلامی در ایران تأثیری بر روی دوستان داشته است؟

یکی از نکات کلیدی مد نظر، تغییر نگاه و به اصطلاح تحولی است که انتظار می‌رود بعد از بازگشت از ایران برای این دوستان رقم بخورد، ما انتظار داریم دانشجویان و دانش‌آموزانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، متحول شوند و منشأ تغییر و تحول در محیط خانواده و منطقه جغرافیایی خود باشند؛ یعنی پدر و مادری که این افراد را راهی ایران کرده‌اند، بعد از بازگشت، باید حس کنند که بچه‌های ما جایی که رفتند و برگشتند یک تغییر مثبتی در اخلاق‌شان، در تعامل‌شان با خانواده ایجاد شده است. توقع دیگر ما در بُعد اجتماعی است؛ یعنی بتواند در محیط زندگی خود نیز منشأ اثر باشد.

 

اساتید و مربیان شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

اساتید هم اردو زبان هستند و هم انگلیسی زبان؛ برخی دوستان ما از کانادا و آمریکا هستند که اصالتاً اهل هندوستان هستند ولی بزرگ‌شده کانادا و آمریکا هستند. ولی اکثر اساتید به زبان اردو صحبت می‌کنند.

البته این اساتید، مجموعه‌ای از طلاب فاضل و درس‌خوان هستند، و اولویت ما نیز با اساتید و طلاب هندی‌ است. ولی ممکن است در برخی موضوعات از اساتید کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم؛ مثلاً در موضوع خانواده، یکی از دوستان پاکستانی ما به نام آقای عظیم شیرازی (که فردی خوش‌بیان و مسلط به موضوع هستند) زحمت ارائه این بحث را می‌کشند. البته باز هم تأکید می‌کنم سعی ما این است تا جایی که امکان دارد از اساتید هندی استفاده کنیم؛ زیرا هدفمان این است که ضمن آموزش، یک ارتباط صمیمی و پایدار بین دانشجویان و طلاب (مربیان) برقرار شود.

استقبال از دوره‌های شما چگونه است؟

شرکت‌کنندگان، پس از بازگشت، سفیران و مبلغان ما هستند و حداقل کار این دوستان، معرفی ما به دوستان و آشنایان خودشان است. در مرحله بعد، معرفی افراد نخبه از طریق این دوستان است. به این صورت که در یک فرایندی ایشان مسئول جذب برای دوره‌های بعدی هستند. برای مثال در اولین دوره ما ۶۷ نفر را گزینش کردیم ولی سال دوم ثبت‌نام ما حدود ۲۰۰ نفر بودند و سال سوم با توجه به اینکه ما شرایط ثبت‌نام را خیلی سخت‌تر دیده بودیم و زمان دوره نیز خارج از بازه زمانی تعطیلات هندوستان بود، ولی حدود ۱۲۰ نفر ثبت‌نام کردند که تخمین ما حداکثر بین ۲۰ تا ۵۰ نفر بود.

آیا ارتباط با شرکت‌کنندگان بعد از دوره نیز همچنان ادامه دارد؟ آیا برنامه و محتوای خاصی برای استمرار این ارتباط دارید؟

اگر رو راست بگویم، طرح‌ها و برنامه‌های زیادی داشتیم که می‌بایست اجرایی می‌شد، ولی متأسفانه به علت برخی محدودیت‌ها، امکان آن هنوز فراهم نشده است.

البته حداقل ارتباط وجود داشته، از جمله، ارتباط و تماس مربیان با دانشجویان و اطلاع از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و برخی مشاوره‌ها به این دوستان است، ولی به صورت منسجم و سازمان‌یافته، مانند برگزاری برنامه‌های کلاس‌های آنلاین و… تا به‌حال اجرا نشده است.

البته در برخی از گروه‌ها، دانشجویان به صورت خودجوش با هماهنگی مربی، بعضی از کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کرده‌اند.

 

ارتباط شما با تشکل‌های اسلامی در ایران چگونه است؟ آیا با این تشکل‌ها ارتباط دارید؟

ما به‌طور رسمی با مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت جامعه‌المصطفی در ارتباط هستیم. و به صورت غیررسمی با برخی مؤسسات آموزشی و فرهنگی قم که بیشتر این ارتباط جنبه الگوگیری و استفاده از ظرفیت‌های علمی این موسسات است، ارتباط داریم.

دکمه بازگشت به بالا