دعوت‌نامه‌ها را شما برسانید!

محمد هاشمی

راه‌کارهایی برای جذب نوجوان به هیئت                                                  

عشق به اهل‌بیت زمینه‌ساز عشق به خداوند است و مطابق با فرمایش ائمه اطهار (ع) دل نوجوان و جوان آماده پذیرش بذر است تا آن را رشد دهد، حال برای ایجاد محبت اهل‌بیت چه سنی بهتر از نوجوانی و جوانی. آنچه در دستورات اهل‌بیت (ع) آمده این است که بچه‌های خود را بامحبت ما بزرگ کنید، یعنی در جان و روح فرزندان خود مودت و محبت اهل‌بیت (ع) را پایه‌ریزی و نهادینه کنید. رسول خدا (ص) فرمودند: هنگامی‌که بنده‌ای در زور قیامت وارد محشر گردد از محبت اهل‌بیت از او سؤال می‌شود. برای رسیدن به محبت و مودت اهل‌بیت راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها مأنوس شدن دانش‌آموزان با جلسات عزاداری است که از آن تحت عنوان هیئت‌های دانش‌آموزی یاد می‌شود. حال باید به این نکته دقت داشت که رشد تربیتی و تشکیلاتی هم‌زمان با رشد ظاهری نوجوان باید اتفاق بیافتد و کارکرد تربیتی و تشکیلاتی هیئت یک کارکرد منحصربه‌فرد است که با هیچ‌چیزی قابل‌مقایسه نیست. حضور نوجوانان و جوانان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) امری لازم و ضروری است که در رشد شخصیتی و تربیت دینی و مذهبی آنان اثرات مثبتی دارد. در این نوشتار به برخی از راهکارهای جذب نوجوانان به هیئت‌های مذهبی و نحوه جذاب و مؤثر بودن هیئت‌های دانش‌آموزی پرداخته‌شده است.

۱-هیئت باید عاطفی باشد

هیئت دانش‌آموزی علاوه بر داشتن عنصر منطق، باید عاطفی باشد. آنچه برای دانش‌آموز می‌تواند صمیمیت و جذابیت ایجاد کند یک هیئت صمیمی و عاطفی است. عنصر عاطفه باید در تمام ارکان و اجزاء هیئت جاری باشد. ارائه یک سخنرانی عاطفی و مداحی و شعرهای با مضامین عاطفی و اجرای مناسب از سوی مداح و برخوردهای صمیمی مسئولان هیئت با نوجوانان و در نظر داشتن این موضوع در دکور و ظاهر و نحوه دعوت به هیئت می‌تواند نقش بسزایی را در جذب نوجوانان به هیئت‌ها داشته باشد.

۲-منبر، کلاسِ درس جذاب

هیئتی می‌تواند جذاب باشد که حتماً منبر جذاب داشته باشد. سخنرانی خوب دارای ویژگی‌های خاصی است؛ ازجمله اینکه سخنران باید صاحب کمالات ظاهری و باطنی، مخاطب‌شناس و دارای بیان شیوا و گیرا باشد. حتی می‌توان در شکل و نوع ارائه مطلب با استفاده از تخته، ویدئو پروژکتور و… خلاقیت داشت.

۳-مداحی هنرمندانه

برای دانش آموزان جذاب‌ترین بخش هیئت سینه‌زنی و مداحی است که توأم با شور و هیجان است. باید دقت داشت که یک مداحی هنرمندانه می‌تواند از ده‌ها سخنرانی و کلاس درس مفیدتر و مؤثرتر باشد. مداحان هیئت‌های نوجوانان باید در انتخاب شعر و آهنگ و اجرا، سن مخاطبان خود را در نظر بگیرند.

۴-اجرای برخی از مراسمات هیئت‌ها در مدارس به‌صورت دوره‌ای

تأکید می‌شود تا هیئت‌های مذهبی برخی مراسمات خود را در مدارس متفاوت اجرا کنند که سبب آشنایی دانش‌آموزان با هیئت و اطلاع‌یابی از برنامه‌ها خواهد شد.

۵-حضور دبیران و شخصیت‌های الگو در هیئت

مسئولین هیئت‌های دانش‌آموزی باید در نظر داشته باشند که نوجوانان شخصیت‌های تأثیرپذیری هستند و غالباً در مکان‌ها و اجتماعاتی که حضور پیدا می‌کنند به بهانه دوستان یا شخصیت‌های پرطرفدار است، پس باید در هیئت‌ها این موضوع موردتوجه قرار گیرد و از دبیران محبوب و خوش‌سابقه مدرسه و شخصیت‌های علمی و ورزشی منطقه برای حضور در مراسم دعوت به‌عمل آید.

۶-اجرای برنامه توسط دانش‌آموزان

هیئت‌ها یکی از تشکیلاتی‌ترین مجموعه‌های موجود در کشور هستند که اگر رابطه و پیوند عمیقی بین هیئت و نوجوانان شکل بگیرد رشد تربیتی و شخصیتی مطلوبی را می‌توان از یک نوجوان انتظار داشت. به‌منظور دست‌یابی به این امر، استفاده از خود دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌های هیئت تأثیر بسزایی دارد؛ به‌عنوان نمونه تقسیم مسئولیت در هیئت و مجزا کردن واحدها از یکدیگر همانند مسئول دکور و فضاسازی، مسئول پذیرایی و تدارکات، مسئول سیستم صوت و تنظیم صدا، مسئول نور و زمان‌بندی روشنایی، مسئول تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مسئول پیگیری و هماهنگی قاری، مداح و سخنران و… که هرکدام از این واحدها می‌تواند تعداد زیادی دانش‌آموز را در خود جای دهد و تجربه کار تیمی و مسئولیت‌پذیری برای آن‌ها رخ دهد

۷-رقابت بین مدارس و یا کلاس

دانش‌آموزان به‌شدت رقابت‌پذیر هستند و تحت‌تأثیر رقابت بسیار فعال و پویا و باانگیزه می‌شوند. پیشنهاد می‌گردد در هر دوره اجرای برنامه هیئت به یک کلاس یا یک مدرسه سپرده شود تا نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان در این تشکیلات تربیتی مشخص شود. در این صورت به‌مرور کیفیت اجرای هیئت در دوره‌های متعدد افزایش می‌یابد. این مشارکت گسترده در هیئت ضمن جذب دانش‌آموزان می‌تواند باعث بروز استعدادهای آن‌ها شود.

۸-برنامه‌های هویت‌بخش

منظور از برنامه‌ها هویت‌بخش ویژه‌برنامه‌هایی است که هویت سن نوجوانی و جوانی را تثبیت و تکریم می‌کند. همانند برنامه خاص برای جوانان در شب منتسب به حضرت علی‌اکبر یا برنامه‌ای برای نوجوانان در شب منتسب به حضرت قاسم

۱۰-فعالیت‌های نمایشی

اجرای دسته‌های عزاداری دانش‌آموزی برای مردم و دانش‌آموزان بسیار جذاب و موردپسند است و تقسیم مسئولیت در این مراسمات از پویایی خاصی برخوردار است که پیشنهاد می‌شود هیئت‌ها حداقل سه‌بار در سال به این امر اهتمام ورزند.

۱۱-سیاست‌های تشویقی

مسئولان هیئت‌ها می‌توانند با تشویق‌های متناسب بر روند جذب هیئت مؤثر باشند؛ ازجمله قرعه‌کشی و مشخص کردن یک نفر به‌عنوان مسافر کربلا یا دادن نمادهای یک‌دست و یک‌شکل به دانش‌آموزان ازجمله: نشان سینه، شال عزاداری و تی‌شرت سینه‌زنی، سربند هیئت و…

۱۲-اطعام و نذری

پیشنهاد می‌شود در صورت داشتن بانیِ خیر، مراسمات با اطعام و نذری خاتمه یابد.

دکمه بازگشت به بالا