دوست خیلی خوبی به نام مربی خیمه

گفتگویی کوتاه با زهرا محسنی‌فر

گفتگویی کوتاه با زهرا محسنی‌فر

عضو دانش‌آموزی شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

اشاره:

در خیمه دانش‌آموزی (عنوان این مطلب) قرار است از نگاه دانش‌آموزان به خیمه معرفت بنگریم.

با هشت سؤال مفید و مختصر از خانم محسنی فر عضو دانش‌آموزی شورای مرکزی شروع کردیم. بخوانید:

 ۱) چیستی خیمه معرفت از نگاه شما؟

خیمه معرفت از نظر من جمعی است متشکل از عده‌ای از دانش‌آموزان که از نظر اعتقادی و بینش و معرفت یک گام از سایر همکلاسی‌های خود جلو ترند و دارای یک سری ویژگی‌های برجسته هستند که در قالب گروهی به نام خیمه معرفت دور هم جمع می‌شوند و با هدایت یک مربی آگاه و آشنا به روحیات و فضای دانش‌آموزان بر سر مسائل مختلف و مشترک معرفتی و عقیدتی بحث و تبادل نظر می‌کنند.

(۲) آیا شما هم زبده انتخاب شده در خیمه معرفت بوده‌اید یا هستید؟

از همان ابتدای ورودم به اتحادیه قبل از هر چیز جذب خیمه‌های معرفت شدم و بعد از مدت کوتاهی به عنوان سر گروه نیز در کنار مربی حضور داشتم در حالی که از نظر من خیمه معرفت یکی از بهترین و اساسی ترین برنامه‌هایی است که مهمترین رسالت خود را که زبده‌شناسی و زبده پروری است به بهترین نحو میتواند انجام دهد.

ولی با این همه همیشه آرزو داشتم که ای کاش نیازهای فکری من به جای آنکه از کتاب‌های مختلف تأمین شود در خیمه معرفت پاسخ داده می‌شد. در حقیقت علی رغم اینکه فضای خیمه تأثیر بسیار زیادی در بین بسیاری از دانش‌آموزان دارد اما خوب عده‌ای هم بودیم که انتظار داشتیم فضای خیمه‌ها در سطح بالاتر از چیزی که در حال حاضر هست باشد و در واقع به دلیل تأثیر مثبتی که خیمه معرفت در بین دانش‌آموزان دارد می‌تواند در سطح بالاتری به نیازهای فکری بچه‌ها پاسخ دهد.

۳) انتظارات شما دانش‌آموز زبده از مربیان خیمه‌های معرفت چیست؟

از آنجایی که در بسیاری موارد از مربی تحت عنوان ستون خیمه یاد می‌شود می‌توان دریافت که اساسی ترین نقش را در خیمه مربی به عهده دارد. نقشی که اگر به خوبی ایفا شود خیمه‌ها به بهترین شکل محل پرورش زبده‌ها خواهند شد.

نکته ای که به عنوان یک دانش‌آموز بارها شاهد آن بوده‌ام این است که دانش‌آموزانی که وارد خیمه می‌شوند نگاهی ویژه به مربی خیمه دارند و مربی از نظر بچه‌ها نقش یک الگو را ایفا می‌کند پس این نکته مهم است که شخصی که تحت عنوان مربی در خیمه حضور دارد حرف و عمل خود را هماهنگ کند و سعی کند به گونه‌ای صحبت و عمل کند که فضای اطمینان برای بچه‌ها ایجاد شود.

مربی خیمه باید قبل از اینکه خود را مربی بداند دوست صمیمی و دلسوز دانش‌آموزان بداند خود را جدای از بچه‌ها احساس نکند و خالصانه برای رفع سوالات و نیاز فکری دانش‌آموزان تلاش کند یک مربی هر چه در مسائل روز اطلاع و آگاهی بیشتری داشته باشد و با فضای دانش‌آموزی بیشتر خود را انس دهد بهتر می‌تواند دغدغه‌های فضای دانش‌آموزی را درک کند و در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان موفق‌تر خواهد بود.

مسئله دیگری که به ذهنم می‌رسد این است که مربی خیمه نباید فضای خیمه را با مجلس سخنرانی یا کلاس درس اشتباه بگیرد و باید تفکیک اساسی را بین این دو فضا قائل شود و تنها خودش گوینده نباشد، بلکه در خیمه این اجازه را به دانش‌آموزان بدهد تا آنها حرف مقابل بزنند و اظهار نظر کنند و همچنین در نظرات بعضا منفی یا اشتباه دانش‌آموزان جبهه‌گیری یا برخورد خاصی نشان ندهد و با سیاستی خاص فضای خیمه را اداره کند.

نوع برخورد و خلق و خوی مربی هم نکته‌ای بسیار مهم است که شاید اساسی ترین نقش را در جذب و هدایت دانش‌آموزان خیمه دارد . اگر مربی خیمه در برخورد خود نتواند فضای خوب و آرامی برقرار کند نه تنها خیمه دچار مشکل می‌ شود بلکه دانش‌آموزان هم از فضای خیمه ترد خواهند شد.

۴) در آرزوهای نه چندان دور دست شما آیا مربی خیمه شدن دست یافتنی است؟

اگر توفیق این کار نصیبم شد، قبل از آن سعی می‌کنم در درجه اول معرفت خود را در بسیاری از مسائل بالا ببرم و بعد از آن تحت لوای خیمه‌های معرفت برای بالا بردن معرفت سطح علم و اخلاق دانش‌آموزان تلاش کنم.

۵) پیشنهاد شما درباره موضوع‌های قابل طرح و جذاب برای خیمه معرفت چیست؟

به نظر من در خیمه‌ها باید مسائلی مطرح شود که دانش‌آموز در زندگی روزانه و در حال حاضر با آنها درگیر است. مسائل که به طور کاربردی بتواند آنها را در زندگی پیاده کند و نتیجه موثر آنها را هم عملا ببیند.

برای مثال اگر ما می‌‌خواهیم از کتب شهید مطهری استفاده کنیم به نظر من زمانی حق این کتب ادا شده‌اند که ما آنها را به طور کاربردی برای دانش‌آموزان مطرح کنیم. یعنی مطالب کتاب را به طور سر بسته و طوطی وار توضیح مطالب را در خیمه به ندهیم، بلکه آنقدر این کمک خود دانش‌آموزان تجزیه و تحلیل کنیم و راه کار عملیاتی کردن آنها را توضیح دهیم که این بحث‌ها برای همیشه در ذهن دانش‌آموز ثبت شوند و همچنین تأثیر مثبت پیاده کردن آنها را در زندگی به عینه مشاهده کنند.

۶) قالب نشریه را می‌ پسندید؟

از آنجایی که برای اولین بار نشریه تخصصی ویژه مربیان خیمه‌های معرفت در نظر گرفته شده است و همه نیازهای مربیان خیمه در قالب تأمین می‌شود نکته بسیار مثبتی است نشریه که جای تشکر فراوان دارد با توجه به اینکه مسلما سیر محتوایی مشخص و هدف معینی را هم دنبال خواهد کرد، برای تأمین نیازهای فکری مربیان انشاء الله موثر خواهد بود و از نظر محتوایی هم پشتیبان مناسبی برای خیمه‌ها خواهد بود.

۷) شورا و خیمه معرفت؟

اگر خیمه‌های معرفت ما به نحو احسن آن رسالتی که به دوش دارند را انجام دهند و به معنای حقیقی زبده پروری داشته باشند مطمئنا خروجی خیمه‌ها دانش‌آموزان زبده‌ای خواهند بود که از نظر تشکیلاتی و فکری در سطحی قرار دارند که می‌توانند در سایر لایه‌های بالای تشکیلاتی مثل مجمع مرکزی و شورای مرکزی حضور پیدا کنند و منشأ اثر باشند.

۸) به عنوان دختری در خیمه معرفت، خیمه دخترانه را چگونه باید دید؟

علاوه بر آن دسته موضوعات مشترکی که در خیمه دخترانه و پسرانه وجود دارد یک سری مسائل هستند که خاص خیمه دخترانه است و جای تمرکز بیشتری دارد. مسلما در خیمه معرفت باید مسائلی مطرح شود که با روحیات و نیازهای فکری دختران هماهنگ باشد.

این مسأله ضرورت دارد که ما در خیمه دختران بحث‌هایی در زمینه مدیریت زن در خانواده، ویژگی‌های یک دختر مسلمان، حقوق زن در اسلام و بحث‌هایی از این قبیل را مطرح کنیم به ویژه این که شبهاتی که دانش‌آموزان دختر بیشتر در گیر آن هستند پیرامون همین مسائل و موضوعات است.

در واقع در خیمه‌های دخترانه باید به تقویت هویت دختران و خودباوری آنها بیشتر توجه شود، چرا که در اکثر اوقات عدم اعتماد به نفس و خود باوری جزء مسائلی است که فضای دختران با آن درگیر است. پس در خیمه دخترانه باید نقش موثر زنان در تحولات اجتماعی و تاریخی و حضور موثر آنها در بسیاری از زمینه‌ها مطرح شود و برای ایجاد خود باوری و اعتماد به نفس در آنها تلاش‌هایی صورت گیرد.

خانم محسنی‌فر خیلی ممنون که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

دکمه بازگشت به بالا