رسالت خیمه‌های معرفت

برگزيده سخنان نماينده مقام معظم رهبری با عنوان

۱) رسالت اتحادیه:

رسالت اصلی اتحادیه زبده‌شناسی و زبده‌پروری و برجسته‌سازی و تقویت گروه خواص در میان جامعه دانش‌آموزان از یک سو و تربیت شهروند برای آرمان شهر مهدوی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ از سوی دیگر است.

۲) اصلی‌ترین مأموریت:

شکل‌گیری هسته‌های ایدئولوژیک و همکاریهای اعتقادی و فکری در یک جمع دوستانه و داوطلبانه و ایجاد فرصت بالندگی اعتقادی و اخلاقی و فکری نوجوانان در قالب خیمه‌های معرفت, اصلی‌ترین مأموریت و برنامه برای اتحادیه تلقی می‌شود.

۳) دو نقطه امید:

تربیت پرچم‌دارانی شایسته برای آرمانهای اسلامی و همچنین ساختن واسطه‌هایی امین برای انتقال پیامهای ناب به جمع همسالان, دو نقطه امید برای خیمه‌های معرفت محسوب می‌شوند.

۴- قطعه ماندگار عمر:

مخاطب خیمه‌های معرفت در شرایط سنی حساس قرار دارد که شناخت درست این مقطع جزو ضرورتهای کاری مربیات و سرگروهها محسوب می‌شود و این قطعه از سن و سال هر انسان (نوجوانی) همان است که تا آخر عمر با آن زندگی خواهد کرد.

شکل‌گیری تفکر انتزاعی, تردید, تزلزل و سؤال و بازنگری در مورد اعتقادات گذشته حتی در مقوله ارزشها از جمله ویژگیهای این مقطع است و در عین حال یک نوع جوش فطری هم در همین ایام بوجود می‌آید.

۵) ضرورت هنرمندی:

با توجه به این که تأثیر خانواده در این مقطع سنی کم می‌شود و گروه مرجع تغییر می‌کند و آموزشهای رسمی از حداقل تأثیر در رفتارسازی و باورسازی برخوردارند و از سوی دیگر در دوره تشخیص‌طلبی و استقلال‌طلبی نوجوان, حالت مقابله با ساماندهی بیرونی, رسمی و تحمیلی شکل می‌گیرد, مجموعه‌های رسمی باید بسیار هنرمند باشند که بتوانند این مقابله را به همراهی تبدیل کنند که متأسفانه این توفیق کمتر مشاهده می‌شود.

۶) فاجعه در مدارس:

وضعیت آموزشهای دینی که باید باورساز و رفتارساز بوده و به تولید ارزشها بپردازد, در فضاهای رسمی, علی‌الخصوص مدارس فاجعه است. در مدارس نگاه سکولار به آموزش دینی وجود دارد و آموزش و پرورش تحول قابل توجهی برای تغییر فضا نتوانسته انجام دهد. با این نوع نگاه, آموزش دینی و تربیت اسلامی مانند چتری باید بر مجموعه آموزش و پرورش ما حاکم باشد و با مراجعه به منابع وحیانی مشخص می‌شود که این نگاه سکولار چقدر خطرناک است.

۷) ویژگی‌های نوجوان امروز:

اطلاعات گسترده و در عین حال سطحی برای نوجوان امروز ادعا تولید کرده و تنوع حیرت‌انگیز در منابع و حوزه‌های اطلاعات و ارتباطات برای وی ایجاد نوعی حیرت نموده است و سازمان‌یافتگی خاصی ندارد. اوضاع اجتماعی و پیامهای فرهنگی پیرامونی به شدت به خواهشهای غریزی نوجوانان دامن می‌زند و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب جوان زمان ما غریب و بی‌پناه است.

۸) روابط دوستانه هویت‌ساز:

با توجه به تعلق خاطر نوجوانان به دوستان و همسالان و این که روابط دوستانه در شکل‌گیری اعتقادات و باورها فوق‌العاده مؤثر است و اوضاع اجتماعی ما به این قضیه به شدت دامن می‌زند: اتحادیه می‌تواند و باید از این تعلق خاطر به حرکتهای جمعی داوطلبانه و شبکه‌ای در میان همسالان به نحو احسن استفاده نموده و به تولید روابط دوستانه هویت‌ساز, هویت‌آفرین و هویت‌بخش بپردازد.

ایجاد فرصت روابط دوستانه سعادت‌بخش وظیفه ماست.

۹) عطش ملکوتی:

نتیجه همکاری داوطلبانه نوجوانان با تشکیلات باید این باشد که ضمن رشد اعتقادی و ارتباط منابع وحیانی, به معرفت درجه اول دست یافته و به کنترل فکری و هیجانات این مقطع سنی دست یابند.

جوشش فطری به صورت عطش ملکوتی باید در او تقویت و ماندگار شود و روش دستیابی به معارف, روش مطالعه در این زمینه و روش ارتباط با مراکز و اشخاص امین را بشناسد. و بالاخره این که در برابر شبهات رایج اعتقادی و اخلاقی زمان خود مصونیت پیدا کرده باشد.

۱۰) مهارت انتقال:

اعضای خیمه معرفت, به برکت دوران حضور خود باید برای ترویج یافته‌های دینی و ارزشهای خود احساس رسالت نموده و به تبلیغ و متقاعد کردن دیگران علاقه داشته باشند.

برای این منظور باید مهارت مناسبی هم در مباحثه و گفتگو برای انتقال مفاهیم داشته باشند.

عضو خیمه معرفت باید به نقشه و جغرافیای جریانات فکری و اعتقادی زمان خود دسترسی پیدا کرده باشد و پشت صحنه جریاناتی مثل جهانی شدن و لیبرالیسم را بشناسد.

۱۱) مختصات خیمه:

در میان اعضای انجمن اسلامی باید خیمه‌ای برپا شود و زبده‌های تشیکلات را در خود سازماندهی کند به کشلی که همه اعضا در برپاداشتن و رسیدگی کردن به آن احساس مشارکت نمایند. لفظ خیمه یادآور یک نوع آزادگی است که در هر فضایی می‌تواند شکل بگیرد و «تحرک» و «اقتضا» از آن برداشت می‌شود. یعنی دقیقاً آن جایی که باید و لازم است خیمه را برپا می‌کنیم.

۱۲) شرکت تعاونی معرفتی:

مسئول برپایی خیمه, کار مقدس و ارزشمندی بر عهده دارد و باید تلاش نماید که مطالب در خیمه‌ها گردش داشته باشد و از معرفت‌جو به سمت معرفت‌آموز بیاید.

برای مطالعات گروهی و حرکتهای جمعی-اعتقادی, شرکت تعاونی معرفتی و اعتقادی باید تشکیل شود تا بتوانیم به صورت گروهی دستاوردها را به دیگران منتقل کنیم.

۱۳) شیرین‌ترین فرصت:

مربیان و سرگروهها چون با جمعی مواجه هستند که با هدایت باید به رشد و بالندگی برسند, بهترین و شیرین‌ترین فرصت را برای خودسازی در اختیار دارند. این فضا بهترین بهانه است برای مطالعه و تفکر و از این رو خیمه‌ها بیشترین تأثیر را روی خود عزیزان خواهند داشت.

۱۴) شبکه اعتقادی امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ :

مربیان و سرگروهها باید نقشه جغرافیای فکری زمان خود را بشناسند و بر امر تقویت بنیانهای اعتقادی خود همت گمارند و از همه مهمتر این که باید درد نزدیک دیگران به افکار ناب اسلامی را در وجود خود احساس کنند و از این بابت دردمند باشند.

ما می‌خواهیم در شبکه اعتقادی امام مهدی ـ‌عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ حضور ویژه‌ای داشته و مظهری برای نام الهادی ـ علیه السلام ـ باشیم.

این عزیزان باید هنر الگوسازی را داشته باشند تا نوجوانان از آنها الگو بگیرند و لازم است به صورت پیوسته با منابع زلال و اساتید توانا در ارتباط باشند و بنیه خود را تقویت کنند.

و السلام

دکمه بازگشت به بالا