۱۱ نکته درباره مهارت برنامهریزی و مدیریت زمان
امام علی۷میفرماید: مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ ضَیَّعَ الأَهَمَّ؛ هر کس مشغول کارهای غیرمهم شود، کار مهمتر و لازمتر را تبـاه مىکـند.[۱]
- سوپر مارکتی را تصور کنید که اجناسش بدون نظم و طبقهبندی روی زمین ریخته باشد. صاحب مغازه هنگام یافتن اجناس، خیلی به زحمت میافتد و مشتری خیلی باید منتظر بماند و نمیتواند از بین کالاها یکی را به اختیار خود انتخاب کند. گاهی مغازهدار فکر میکند جنسی تمام شده، اما بعدها میبیند هنوز از آن جنس در مغازه وجود دارد. گاهی هم فکر میکند کالایی تمام نشده است، ولی بعد از تلاش و جستجوی زیاد متوجه میشود از آن جنس در مغازه موجود نیست.
- اگر ما نیز برای اوقات شبانهروزمان مدیریت نداشته باشیم، وقتمان هدر میرود، فرصتهای ناب میسوزد و همیشه ذهنمان آشفته است. بسیاری از مهارتها را یاد نمیگیریم، چون فکر میکنیم وقت نداریم، ولی «مدیریت زمان» کارخانه «فرصتساز» است که سبب میشود با انجام کار، معاشرت، تفریح و عبادت بهموقع، از زندگی لذت ببریم. گاهی فکر میکنیم صندوق عقب ماشین پر است و چیز دیگری در آن جا نمیشود، ولی وقتی همه وسایل را بیرون میریزیم و از اول با نظم میچینیم، متوجه میشویم وسایل زیادی میتوانیم جا بدهیم و چیزهای مورد نیازمان را سریعتر بیابیم و وسایل ما در کنار ابزار یا تایر زاپاس روغنی و کثیف نشود. اغلب ما برای زندگی خود برنامه نداریم، به همین دلیل فرصتها را که مانند ابری گذارا است، غنیمت نمیشماریم و آنها را میسوزانیم، «برنامه مکتوب»، کارخانه بزرگ فرصتساز و مدفن استرس و اضطراب است و سبب پیشرفت مادی و معنوی ما و لذت بیشتر در زندگی میشود.
- «برنامه مکتوب» به دلیل عینی بودن و درگیر شدن بخش خاکستری مغز، مفیدتر از برنامه ذهنی است. برنامه مکتوب را بهتر است به طور «قرار داد مکتوب» با کسی مانند استاد، مشاور، فردی بانفوذ و محبوبمان تنظیم کنیم و از گامها و اهداف کوچک شروع کنیم.
- برنامه نباید خشک و غیر قابل انعطاف باشد، وگرنه خود برنامه عامل آشفتگی، پژمردگی، تنیدگی و فشار روانی خواهد شد.
- برای اجرای برنامه باید تعهد و شرط روزانه داشته باشیم. بر تعهدات خود به صورت مستمر نظارت کنیم و به تحلیل و حساب و کتاب بپردازیم. اگر به برنامه و تعهدات خود عمل نکردیم، خود را سرزنش کلامی کنیم و چنانچه عمل کردیم، تشویق کلامی کنیم. در صورت تکرار عمل به تعهدات، خود را تشویق مادی و معنوی کنیم. در صورت تکرار نقض عهد و تعهدات، خود را تنبیه مادی یا معنوی کنیم. این مراحل را روانشناسان برای تقویت اراده و استادان اخلاق برای خودتربیتی[۲] بیان کردهاند.
- هنگام موفقیت در اجرای برنامه، به خود نمره مثبت دهید یا یک پاداش برای خود، مانند خرید عطر برای خود یا تماس به یک دوست صمیمی در نظر بگیرید. در صورت سستی و اهمال نیز به خود نمره منفی دهید یا یک جریمه مانند انفاق، شستن ظروف یا ندیدن سریال دلخواه در نظر بگیرید.
- «جریمه» یا «تشویق» باید برای ما معنا داشته و متناسب با نوع کار و بدون تأخیر باشد. آیتالله بروجردی۲ عهد کرده بود اگر بیجهت تندی کند و عصبانی شود، یک سال روزه بگیرید و شهید رجایی۲ عهد کرده بود اگر نماز اول وقت ترک شود، فردای آن روز را روزه بگیرد.
- امام کاظم۷میفرماید: «بکوشید» برای خود برنامه و مدیریت زمان داشته باشید. کلمه «بکوشید» اشاره به این دارد که عادت به نظم و برنامه، به تلاش و جدیت نیاز دارد. در این روایت توصیه شده که زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنیم: عبادت، کسب و کار حلال، معاشرت با افراد سالم و تفریحات حلال. تفریح و استفاده از لذتهای حلال حکم شارژ را برای جسم و ذهن و روح دارد و سبب نشاط و پویایی در سه بخش قبل خود یعنی عبادت، کار و معاشرت میشود. [۳]هدف زندگی، بندگی خدا است و با «نیت الهی» همه فعالیتهای ما در شئون مختلف و چهار بخش زمان، عبادت محسوب میشود.
- عادتکردن به برنامه و شکستن عادت بد، مانند روزه ماه مبارک رمضان است که چند روز اول زحمت زیادی دارد و بعد راحت و شیرین میشود.
- تفریح بهموقع مانند روغن ماشین است؛ اگر بدون روغن با ماشین سفر برویم موتور آسیب میبیند. ما هم اگر به موقع استراحت و تفریح نکنیم، آسیب میبینیم. عالمان دینی ضمن تأکید بر فعالیت کار و علم، به تفریح نیز اهمیت میدادند. به همین دلیل به طلاب هشدار میدهند: «هر که شود تعطیل او تحصیل، شود تحصیل او تعطیل».
- همنشینی با افراد منظم و اهل برنامه مانند نشستن کنار «شیشه عطر در باز» است که اگر بخودمان هم نزنیم، از بوی خوشش بهره میبریم. مجالست با افراد بیقید، بینظم و بیبرنامه مانند نشستن کنار فرد سیگاری یا معتاد هنگام استعمال سیگار یا مواد است.
[۲] . چهار مرحله خودتربیتی(مرابطه) = مشارطه صبحگاهی، مراقبه و نظارت مستمر، محاسبه، معاتبه و تشویق کلامی و معاقبه و تشویق مادی و معنوی. مبانی رفتار از نظر اساتید اخلاق = تصور فایده + تصدیق فایده + شوق مؤکد. روانشناسان همان را اینطور بیان کردهاند: شناخت (بینش) + انگیزش (گرایش) + توان عملی (کنش)
[۳]. «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَات: ۱٫ سَاعَه لِمُنَاجَاه اللَّهِ ۲٫ وَ سَاعَه لِأَمْرِ الْمَعَاشِ ۳٫ وَ سَاعَه لِمُعَاشَرَه الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ ۴٫ وَ سَاعَه تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَه تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات». تحف العقول، ص ۴۰۹؛ بحارالأنوار، ج ۷۵، ص۳۴۶٫