طلایه­ داران فردا

سرکار خانم سلیمانپور، معاون فرهنگی تربیتی خواهران استان سیستان و بلوچستان                                                                 

استان سیستان و بلوچستان همانند سایر استان‌ها با ورود به جشنواره مدرسه انقلاب، از اولین دوره تا به کنون شاهد موفقیت­ها و تجربه­های مطلوب و ارزنده­ای بوده­است که بدون شک تعاملات دوسویه مربیان و دانش­آموزان با یکدیگر نقش مهمی را در این موفقیت­ها برعهده داشته است. استان ما همه سالِ برای ورود به این جشنواره دو مرحله را در نظر گرفته­است. اولین مرحله پیش‌بینی است که منظور از آن آمادگی و زمینه­سازی ذهنی قبل از اجرا است. در این مرحله برنامه­هایی همچون طلایه­داران و فرشته­های قرارگاه عملیات شهری نمود پیدا می­کند. مرحله دوم، آغاز رسمی کار و چگونگی روند اجرا در مدرسه است و در بردارنده اقدامات اساسی و مهمی است که به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم:

  1. برگزاری جلسات رسمی با هدف توجیه شیوه­نامه توسط مربیان
  2. ایجاد زنجیره و اتصال شبکه پشتیبان به شبکه دانش­آموزی با هدف آموزش مرحله به مرحله و نظارت و هدایت کلی
  3. مکاتبات اداری لازم و دریافت مجوز از مسئولین ذیربط در اداره کل آموزش و پرورش استان جهت تسهیل در روند اجرای کار در مدارس
  4. جلسات هیئت مرکزی با حضور مدیر و معاون پرورشی با هدف ارائه موضوعات در قالب­ها جهت مشورت گرفتن و همراهی در برپایی نمایشگاه
  5. برگزاری جلسات متعدد هیئت مرکزی با نمایندگان سایر تشکل­ها در مدرسه جهت آگاهی، تقسیم کار و شرح وظایف

 بعد از اتمام تصمیم­گیری­ها و تقسیم وظایفی که در جلسات انجام می­شود، شروع عملیات از اواخر دی ماه در مدرسه صورت می­گیرد.

لازم به ذکر است با توجه به اهمیت نقش مربی و اینکه قبل از آغاز به کار اعضایش باید از محتواهای ارزشمند و کاربردی بهره‌مند باشد، تا بتواند نقش هدایتگری خویش را به خوبی ایفا کند. در این راستا اتحادیه استان با کمک برخی از مربیان خود، دست به جمع­آوری مطالبی از منابع امین از جمله کتب و سایت‌های متعدد در قالب تصویر و محتوا زده است تا با قرار دادن آن در اختیار شبکه پشتیبان عملیات راهبردی خویش را طراحی و اجرا نماید.

این جشنواره جدای از موفقیت­ها و دستاوردهای مطلوبی که در برداشته­است، همچون سایر برنامه­ها از آسیب­ها بی­نصیب نمانده است. یکی از آسیب­های جشنواره­ای بودن نمایشگاه­های مدرسه انقلاب، این است که در برخی موارد، به جای ایجاد هم­افزایی و استفاده تجارب انجمن­ها از یکدیگر، آن­ها را تبدیل به رقیب می‌کند. در واقع ممکن است اجرای این برنامه باعث برتری جویی مدارس بر یکدیگر شود. به نظر می­رسد که در بخش داوری باید تفاوت بین استان­های برخوردار با کم برخوردار در ضریب دهی به امتیازات مدنظر قرار گیرد. هرچند که هدف از اجرای این برنامه فراتر از رقابت­ها و دادن امتیازات است اما توجه به شرایط استان‌ها در اجرا، برای گرفتن بازخورد مهم است، لذا تغییر در شاخص­های ارزیابی اجتناب ناپذیر است.

دکمه بازگشت به بالا