کار تشکیلاتی بهترین‌ راه و نه تنهاترین

مازیار خدیوی

معرفی کتاب «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا»

کتاب «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا»، مجموعه‌ای از نظرهای مشورتی و سخنرانی‌های شهید متفکر آیت‌الله بهشتی است که در دهه چهل شمسی در برخی از شهر‌های آلمان ایراد گردید. زمان زیادی از این سخنرانی‌ها و همفکری‌ها می‌گذرد، ولی به جز مواردی که مربوط به شرایط خاص آن دوره بیان شده، کلیات مباحث و مبانی ایراد شده توسط شهید بهشتی، تازگی و ژرفای زیادی دارد.

   بخش اول‌ و دوم این کتاب شامل پیام مکتوب و سخنرانی این شهید بزرگوار است که به تبیین وظایف اتحادیه و عواملی اختصاص دارد که باعث تضعیف پیوند برادری اسلامی است. در بخشی از فصل دوم می‌خوانیم: «نتیجه نهایی این تعالیم اسلامی آن است که همه مسلمانان جهان یک حکومت اسلامی مشترک یا چیزی شبیه به آن، از قبیل یک فدراسیون واقعی، داشته باشند که چه از نظر داخلی و چه از نظر خارجی و بین‌المللی، به طور یکسان نگهبان مصالح اقتصادی و سیاسی و به طور کلی اجتماعی همه آن‌ها باشد».

   در بخش سوم کتاب، نظرهای مشورتی مرکز اسلامی هامبورگ جمع‌‌آوری شده است که در نشست پنجم مجمع عمومی اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا ایراد شده است. ایشان در بخشی از صحبت‌های خود به وضعیت نابسامان تشکل در میان جامعه اسلامی ایرانی اشاره کرده و چنین می‌گوید: «کار دسته‌جمعی؛ کار متشکل. آه! تشکل، دسته‌جمعی! چیزی که گفتنش آسان و عمل کردنش به خصوص برای امثال ما که برای این منظور نه در خانه، نه در مدرسه و نه در اجتماع تربیت نشده‌ایم، مشکل است. حتی جوّ خاص طبیعی و سیاسی و اجتماعی که ما در آن زندگی کرده‌ایم، ما را در جهت مخالف آن بار آورده است».

   در این بخش آیت‌الله بهشتی به اهداف، مقدّمات و لوازم حرکت‌های متشکل سیاسی و اسلامی اشاره می‌کند که برای خواننده‌ و به‌ویژه‌ برای کسانی که در جهت ارتقای کار تشکیلاتی تلاش می‌کنند، بسیار مفید خواهد بود.

   بخش چهارم این کتاب، راه‌های رشد کیفی و محتوایی سازمان را بیان می‌کند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  1. تکیه هرچه بیشتر بر ایمان؛
  2. برخورد محبت‌آمیز با دیگران؛
  3. دوری از خودخواهی و پذیرش انتقاد؛
  4. اهمیت انضباط تشکیلاتی و خوگرفتن به آن؛
  5. و… .

   در بخش پنجم، علاوه بر ذکر پیام‌های ارسالی به انجمن‌ها، دو توصیه ذکر شده که شامل شناخت بهتر اسلام و معرفی اسلام اصیل به دیگران و همچنین پایبندی به اسلام در گفتار و عمل است.

   در مجموع، این کتاب شامل برخی تفکرات نغز شهید آیت‌‌الله بهشتی است که درباره تشکل اسلامی و کار تشکیلاتی بیان شده است. این کتاب یکی از منابعی است که مربیان امور تربیتی، به‌ویژه کسانی که کار تشکیلاتی اسلامی را بهترین راه برای ارتقای فرهنگ اسلامی می‌دانند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

«اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا» یکی از آثار این شهید والا مقام است که توسط بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله بهشتی تهیه و تنظیم شده است.

دکمه بازگشت به بالا