مایک تشکل هستیم

محمدرضا صفی خانی

بیان برخی از وظایف مربی در نسبت با تشکل                                                    

استعدادهای خدادای هر انسانی در پرتوی مراقبت‌های خاص شکوفا و بارورشده و توجه نکردن به آن استعدادها مانعی اساسی در مسیر رشد و شکوفایی به شمار می‌آید .همان‌طور که رشد فردی انسان‌ها متوقف بر توجه و مراقبت است؛ رشد، بلوغ، تکامل، شکوفایی و اثرگذاری تشکل‌ها هم نیازمند مراقبه می‌باشد. به همین خاطر برای مربیانی که در اتحادیه انجمن­های اسلامی فعالیت دارند ضروری است برخی از وظایف خود را نسبت به این تشکل انقلابی  بدانند و آگاه باشند تا بتوانند با مختصاتی دقیق به گونه ای رفتار کنند تا در روند تشکیلاتی به درستی عمل نمایند. وظایف مربی را نسبت به تشکیلات در شش گام اساسی بیان می نماییم:

گام اول: نگاه به آرمان­ها و مرور آن­ها

یکی از ویژگی­های اولیه  تشکل اسلامی و انقلابی، آرمان­گرایی است. هم­چون رسیدن به دولت اسلامی، جامعۀ اسلامی، عدالت، تحوّل در علوم انسانی، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، بلند همتی، تولید علم و جنبش نرم افزاری را می توان به عنوان نمونۀ آرمان­های تشکّلِ انقلابی نام برد. نگاه به آرمان­ها و تلاش و حرکت در راستای تحقق آن­ها بخش جدا نشدنی از تشکیلات است. مربی باید آرمان­ها را دقیق بداند و با استفاده از تمام ظرفیت­های انسانی و پیرامونی برای عملی شدن آن آرمان­ها افق حرکت خود را ترسیم کند. مراقبت از درک صحیح آرمان، در نظر گرفتن دقیق آن­ها، فراموش نکردن و برنامه عملیاتی گام به گام برای تحقق آن­ها یکی از وظایف مربی در تشکل است. رهبر معظّم انقلاب اسلامى می فرمایند:

«توصیۀ دیگر، مسألۀ حفظ اصول و روحیۀ آرمان ­گرایی است.  شما محافظه کارنشوید. ممکن است گذشتِ سن، بعضی ها را محافظه کار کند؛ امّا موتور حرکت، جوانى است. جوان باید آرمان­گرا باشد. از آرمان­ها کوتاه نیایید. آرمان ها را بخواهید، قلّه ها را بطلبید تا یقین بکنیم که به نیمۀ راه لااقل خواهیم رسید. البتّه اگر قلّه را بطلبید، بنده یقین می‌ کنم به خود قلّه هم خواهید رسید. روحیۀ آرما نگرایى را که از جملۀ مصادیق روحیۀآرمان گرایى، تمسّک به اصول و مبانى فکرى است، از دست ندهید..»[۱]

گام دوم: حرکت در مسیر انقلاب

انقلاب، در هر برهه با مسایل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی روبه رو بوده است. مربی انقلابی که در اتحادیه انجمن­های اسلامی فعالیت دارد، باید رابطه خود و تشکل خود را با  این مسایل مشخص و نوع نقشی را که باید ایفا کند، طراحی و در راستای آن حرکت کند. برخی از مسایل عمومی است یعنی همه تشکل­ها و همه مربیان نسبت به آن­ها تکلیف دارند مثلا: مانند ایجاد گفتمان عدالت خواهی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، گفتمان استکبارستیزی، تولید علم و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی. برخی از مسایل خاص هستند که در این مواقع تشکل­های تخصصی وارد عمل خواهند شد.

گام سوم: برنامه ریزی و پرهیز از شتاب زدگی

مربی باید حواسش باشد که تمامی فعالیت­های تشکل مبتنی بر برنامه­ریزی است. اهداف، راه­های رسیدن به آن اهداف، زمان بندی اقدامات و کیفیت آن­ها در همین برنامه­ریزی­ها تعیین می­شود. در نتیجه هر اقدام برای آن که اهداف را به بهترین نحو انجام دهد و تشکیلات را به هدف و غایت مورد نظر برساند، نیاز به بررسی، مطالعه، تفکر، برنامه­ریزی و سازمان­دهی دارد. در کار تشکیلاتی سعی براین است  که از برنامه های شتاب زده جلو گیری شود چرا که شتاب زدگی یعنی عجله کردن، رعایت نکردن اصول و تدابیر در اتخاذ تصمیم ها، بی درایت کاری را انجام دادن و تلف کردن نیرو و سرمایه خود بدون هیچ نتیجه­ای[۲]؛ هواسمان جمع باشد به­ خاطر برخی بهانه ­ها مانند: حجم بالای فعالیت، کمی وقت، اولویت­های مهم­تر و سرعت کار بیشتر به صورت شتاب­زده عمل نکنیم، زیرا عمل شتاب زده نتیجه­اش ندیدن و رعایت نکردن اطراف یک مسأله است و این کار منجر به دقت نکردن در الزامات عملیات و امور اجرایی است. در نهایت، این عمل باعث می­شود که تشکیلات با مشکلات بسیاری مواجه شود.

گام چهارم: غافل نشدن از دشمن

دشمن همیشه در کمین بوده و در حال طراحی برای نفوذ و ایجاد مانع در راهِ تحقّق اهداف و آرمان­های الهیِ جامعۀ اسلامی است. شناخت دشمن و تاکتیک ­های عملیّاتی آن به تشکل هوشمند انقلابی این توانمندی را می­دهد که به موقع بتواند تحلیلی از وضعیّت طرّاحی­های دشمن داشته باشد و زمینه را برای اقدام صحیح و به هنگام فراهم آورد. در واقع، دشمن شناسی شاخصۀ یک عضو فعال درتشکّل انقلابی است و آگاه سازی بدنۀ تشکّل از برنامه­ها و اقدامات دشمن برای کار تشکیلاتی انقلابی ضروری به نظر می­رسد.

گام پنجم: عمل به هنگام

فعالیت­های خواسته شده در یک تشکیلات با زمان انجام آن­ها، رابطه تنگاتنگی با هم دارند. به طور مثال رابطه هر عملی را با زمان مناسب آن عمل می­شود این طور بیان کرد:

-بعضی از اعمال قبل از زمان مناسب محقق می­شود.

-بعضی دیگر بعد از زمان مناسب محقق می­شود.

-برخی از فعالیت­ها، در زمان مناسب خود انجام می­گیرد.

دسته اول مانند میوه نارس می­ماند و دسته دوم به مثابه میوه گندیده است و دسته سوم همچون میوه رسیده. پس در یک تشکل، مربی باید مراقب انجام فعالیت­هایش باشد که جزء میوه­های رسیده باشد.

گام ششم: نشاط و شادابی

یکی از نیازهای واقعی و ضروری انسان، تفریح، نشاط و شادابی است.  همان­طورکه هر نیاز واقعی انسان باید به نحوی صحیح پاسخ داده شود، برای این نیاز هم باید برنامه­ ریزی مناسبی صورت بگیرد. تفریح و نشاط در دوران جوانی اهمّیّت چند برابردارد. اگر برنامه­ های نشاط آور با رعایت احکام شرعی باشد، پاسخ به این نیاز هم مناسب خواهد بود. ایجاد فضای پر نشاط در اتحادیه انجمن­ های اسلامی برای سلامت روحی اعضا، ضروری است و می­تواند عاملی باشد برای جذب حدّاکثری قشرجوان و نوجوان. مربی که در چنین تشکیلاتی حضور فعال دارد، برای پاسخ مناسب به این نیاز باید به درستی برنامه ­ریزی و با موانع  آن، مقابله کند. در انتها بدانیم که ما یک تشکل هستیم و با توان هم کار می­کنیم.

[۱] بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامى مدظله العالی در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد

[۲] نهج البلاغه نامه به مالک اشتر

دکمه بازگشت به بالا