مدرسه­ ای برای انقلاب

به کوشش سینا صدیقی

گفت­وگوی صمیمانه با حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن ­های اسلامی دانش ­آموزان پیرامون جشنواره مدرسه انقلاب        

به دنبال چندین سال برگزاری جشنواره مدرسه انقلاب و حضور پرشور دانش­آموزان عضو انجمن اسلامی در این جشنواره؛ امسال شور و هیجان برگزاری جشنواره مدرسه انقلاب، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش احساس می­شود. در همین راستا گفت­وگوی نشریه راه­نما با دبیرکل اتحادیه انجمن ­های اسلامی دانش ­آموزان را با هم می­خوانیم:

-در آستانه چهلمین سالگرد تولد پر برکت انقلاب اسلامی رویکرد اتحادیه در بزرگداشت این مهم به چه شکل است؟

در ابتدا تشکر و قدردانی می­کنم از تغییر و تحولاتی که اخیراً در نشریه اتفاق افتاده است. اینکه رویکرد شما به سمت پوشش برنامه های محوریِ تشکل رفته اقدام بسیار خوبی است. به نظر باید بر روی نظام مسائل فرهنگی که تشکل در این مسئله کمی آهسته حرکت می­کند، حرکت های گفتمان­ساز صورت بگیرد. مثلا همین مسئله نماز که هم نماینده معزز مقام معظم رهبری تاکید ویژه داشتند و هم آقا در پیام اجلاس نماز به آن اشاره کردند، راه­نما می­تواند خیلی مفید، موثر و راه گشا باشد، چراکه شبکه را درگیر نظام مسائل اولویت دار می­کند.

اما در مورد چهل سالگی انقلاب، باید این نکته را عرض کنم که دو رویکرد در طراحی برنامه­ های محوری و مناسبتی امسال به عنوان محور اصلی قرار گرفته است؛ یک، اقدام انقلابی و دو، دامنه تاثیر گذاری برنامه­ ها.

مدرسه انقلاب -همچون سال­های گذشته- به کار خود با قوتِ بیشتر و شکلِ ویژه­تری ادامه خواهد داد. پیرامون پاسخگویی به شبهاتِ دانش آموزی و اعزامِ مبلغین هم کارِ ویژه­ای صورت گرفته است. بسته آموزشی برهان ویژه مربیان نیز با کیفیت بهتری درحال آماده­سازی است.

-در خصوص شکل گیری جشنواره مدرسه انقلاب و لزوم برگزاری این جشنواره توضیح دهید.

مدرسه انقلاب، نمونه موفق یک کار انجمنی است که حاج آقا بارها نسبت به آن تاکید داشتند. طراحی اولیه مدرسه انقلاب در انجمن اسلامی مدرسه­ یکی از شهرستان­ ها شکل گرفته است و به صورت استانی و بعد ملی گستردگی پیدا کرده است. درحال حاظر نیز، به عنوان یکی از برنامه ­های محوریِ ملی شناخته می شود. دانش ­آموزان در طول این برنامه، با پیچیدگی­ های ارتباطی و عملیاتی که مدرسه انقلاب دارد، به عنوان یک نمونه موفق کار تشکیلاتی آشنا می شوند. دراین برنامه، دانش­آموزان به چند گروه تقسیم می­شوند و هر گروه کار مشخص خودش را انجام می­دهد که البته تقسیم کار در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چالش ارتباط با مدیر، قانع کردن اولیای مدرسه برای انجام کار، تامین منابع مالی، نحوه ارائه و ارتباط با دانش آموزان و… خود یک تمرین مهارتی فوق العاده است. از طرفی تاثیر پذیری غیرمستقیمِ بچه ها طی پژوهش­ هایی که پیرامون موضوعات دارند هم خود یک اقدام تربیتی به حساب می­آید. بستر تحقق بیش از هشتاد محور موضوعی سیر فکری تربیتی نوجوان، “برنامه ” است که مدرسه انقلاب یکی از شاخص ترین این بسترها و آماده­سازی بچه ­ها برای مولفه ­های مهم منظومه است.

-جشنواره مدرسه انقلاب از چه ظرفیت هایی برای تبیین و تشریح انقلاب اسلامی برخوردار است؟

اولین ظرفیت، خود بچه­ های ستادِ مدرسه انقلاب هستند که به خودی خود، حداقل سی نفر از دانش آموزان مدرسه را درگیر کار می­کنند. از طرف دیگر این که دانش آموزان، خود راویان نمایشگاه هستند نیز، ظرفیت بزرگی است که طی آن بچه ها با استقبال بیشتری به سمت موضوعات و فراگیری آن­ها می­روند. هم­چنین در نمایشگاه، تاکید زیادی بر استفاده از خلاقیت­های فردی و گروهی شده است که خود گواه درگیری بچه ­ها با موضوعات است.

– با توجه به برگزاری این جشنواره در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آیا برنامه ویژه­ای در این خصوص در سبد برنامه­ای جشنواره قرارگرفته است؟

بله؛ الحمدالله امسال با همت ویژه دبیرخانه و همکاران دفتر مرکزی تلاش شده است علاوه­بر برگزاری پرشکوه نمایشگاه­های دانش­آموزی، بخش فراخوان داستان با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب، فراخوان سرود با محوریت اجرای سرود میدانی و موثر دانش­آموزان در محیط­های عمومی، فراخوان تئاتر انقلاب با محوریت  کتاب سرباز کوچک امام (ویژه پسران) و راز درخت کاج(ویژه دختران)، فراخوان ایده­های ناب انقلابی با محوریت تقدیر از اقدامات انقلابی خلاقانه بچه­ها در مدرسه و راهپیمایی اضافه شود. هم­چنین پیش بینی شده­است که کاردوی(کار در اردو) مدرسه انقلاب ویژه حدود ۱۰۰۰ نفر از دانش­آموزان دست اندرکار مدرسه انقلاب، تا پایان بهمن تدارک دیده شود. دانش ­آموزان در این کاردو با توجه به سه قالب (دیروز ما، امروز ما و فردای ما) از اماکن و مناطق تاریخ انقلاب اسلامی بازدید می­کنند و از نزدیک شاهد سیر این تاریخ خواهند بود.

هم­چنین با همت بلند همکاران عزیز ستادی نیز تلاش می­شود، تا پایان اسفند ماه در تمام استان­ها جشن بزرگ مدرسه انقلاب با هدف تقدیر از اقدامات انقلابی دانش­آموزان عزیزمان  برگزار گردد .

-انتظاری که تشکل از مربیان وسرگروهان خود در برگزاری این جشنواره دارد به چه نحو می­باشد.

بدون شک زحمت پشتیبانی معنوی و روحی از بچه ­ها با مربیان و سرگروه ­های عزیز است. اینکه دانش آموزان ما با معرفت، این فعالیت­ها را انجام دهند، نکته بسیار مهمی است که کسی غیر از مربی نمی­تواند این پشتیبانی را از دانش­آموزان داشته باشد؛ چراکه هدف ما از برگزاری و اجرای نمایشگاه یک بیلان کاری و یا کار رسانه­ای نیست، بلکه خواستگاه ما اقدام و عمل تربیتی در مدرسه است و این امر محقق نمی­شود مگر به زحمت مربی و سرگروه اتحادیه شهرستان­ ها. البته که در این سال ها انصافا شبکه پشتیبانِ ما زحمات بسیار زیادی را بدون هیچ گونه چشم داشتی کشیده­است. الحمدالله دانش ­آموزان ما مربیانی دارند که خودشان مصداق بارز کار و اقدام انقلابی هستند.

-آیا تمهیداتی جهت تجهیز محتوایی مربیان صورت گرفته است؟ به چه شکل؟

البته؛ همین نشریه راه­نما یکی از محتواهای مربیان می­باشد. دبیرخانه با همکاری مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان، به طور جدی مشغول جمع­آوری تامین محتوا هستند، که دستان مربی و دانش آموز از هر حیث پر باشد. بحمدالله بسته آموزشی برهان نیز، پربار تر، در ایام بهمن ماه، به کمک مربیان عزیز خواهدآمد. تا امسال بتوانیم به حول وقوه الهی  ۴۰۰۰ هزار مدرسه را پوشش نمایشگاهی بدهیم .

انتظار شما از نحوه تعامل دانش­آموزان با این جشنواره به چه شکل است؟

دامنه تاثیر گذاری باید امسال محور فعالیت­ های ما باشد. نمایشگاه مدرسه، داستان، سرود، تئاتر و اردو همه باید ابزار مسئولِ انجمن و هیئت مرکزی ما باشد؛ برای اینکه بتواند تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسه را درگیر کار کند و تاثیر مورد نظر خود را بگذارد. اینکه آقا در دیدار اردیبهشت ماه سال ۹۵ با بچه ­های انجمن اسلامی، حرف از دایره تاثیر گزاری می­زند، جایش همین مدرسه انقلاب است. به نظر من مسئول انجمن باید کاری کند که حداقل، نصف مدرسه عضو ستاد برگزاری مدرسه انقلاب باشند. در این هنگام مدرسه، انقلابی می­شود. البته مربیان نقش مهمی در تحقق این امر دارند که عرض کردم.

-در پایان توصیه ­های خود را نسبت به مربیان بیان بفرمایید.

مربیان باید ما را توصیه کنند! بنده چند نکته عرض کنم که به نظرم در شبکه امروز خیلی حیاتی است؛ آن هم شبکه نظام مسائل نوجوانان است. باید به کمک مربیان عزیز، این مسائل استخراج و به دفتر مرکزی منتقل شود. شبکه ما باید در مسائل تربیتی به روز باشد و در همین راستا اقدام کند. مربیان ما باید بر منظومه، سیر و الگو تعالی دختران، اشرافیت کامل داشته باشند. یک فرمانده بدون نقشه هیچ کاره است؛ مربی ما هم اگر در مسیرِ سیر حرکت نکند، معلوم نیست چند سال بعد دانش ­آموزان وارد چه مسیری بشوند. ما تشکلی هستیم که مفتخریم به یک عملیات برنامه ریزی شده؛ لذا باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه­ای به خرج دهیم. نکته بعد، بسته ­های آموزشی برهان است که به نوعی خشاب پُر مربی برای عملیات در قرارگاه است و به همین خاطر باید خوب از آن استفاده کند.

در آخر باید ازصمیم قلب از همه ی مربیان عزیز و ارجمندمان که مصداق بارز یًجاهِدونَ فی سَیبلِ الله هستند تشکر و قدردانی کنم. امیدوارم، همواره در مسیر اهداف متعالی اسلام ناب محمدی ثابت قدم و پیش­رو باشند. از شما هم بابت وقتی که گذاشتید ممنون ومتشکرم.

 

سوتیتر: اولین ظرفیت، خود بچه ­های ستادِ مدرسه انقلاب هستند که به خودی خود، حداقل سی نفر از دانش آموزان مدرسه را درگیر کار می­کنند.

سوتیتر: اولین ظرفیت، خود بچه ­های ستادِ مدرسه انقلاب هستند که به خودی خود، حداقل سی نفر از دانش آموزان مدرسه را درگیر کار می­کنند.

سوتیتر: اینکه دانش آموزان ما با معرفت، این فعالیت ­ها را انجام دهند، نکته بسیار مهمی است که کسی غیر از مربی نمی­تواند این پشتیبانی را از دانش­آموزان داشته باشد.

سوتیتر: هدف ما از برگزاری و اجرای نمایشگاه یک بیلان کاری و یا کار رسانه ­ای نیست، بلکه خواستگاه ما اقدام و عمل تربیتی در مدرسه است و این امر محقق نمی­شود مگر به زحمت مربی و سرگروه اتحادیه شهرستان­ها.

دکمه بازگشت به بالا