مربی، اتحادیه و مسئولیت تمدن‌سازی

یادداشت شفاهی آقای علی جانباز، مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان استان مرکزی               

رهبر معظم انقلاب، بارها و بارها طی سخنرانی‌های خود، وظیفه و هدف انقلاب اسلامی را تمدن‌سازی و شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی دانسته‌اند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین مؤلفه برای تمدن‌سازی، «هویت» است؛ مسئله‌ای که متأسفانه در بین نوجوانان و جوانان -که می‌بایست پیشگامان تحقق این هدف عظیم باشند- در حال افول و از یادرفتن است. هویت فردی، اجتماعی، خانوادگی، ملی، مذهبی و انقلابی، در یک مدار مستمر، به صورت دایره‌وار با یکدیگر در تعامل هستند و هویت کلی جامعه را شکل می‌دهند.

مربی -که رسالت سنگین جهت‌دهی افکار نوجوانان را برعهده دارد- باید کارکردهای مختلف این هویت را استخراج و برای متربی خود، تشریح و تمرین نماید. کسانی که قرار است تمدن نوین اسلامی را بسازند و به سرانجام برسانند، همین دانش‌آموزانی هستند که اکنون دوران نوجوانی خود را طی می‌کنند. اگر این مؤلفه را در بین دانش‌‌آموزان نادیده بگیریم و یا از سر جهل و غفلت، ناچیزش شماریم، همۀ سازوکارهای تمدن‌سازی تحت شعاع قرار می‌گیرد.

نکتۀ مهم آن است که بخشی از تمدن‌سازی، توجه به همان تمدنِ کهن ما است که با نگاه دقیق‌تر به آن، می‌توان ریشه‌ها و پایه‌های ‌تمدن جامع اسلامی را محکم‌تر نمود. در تمدن‌سازی، حرکت جهادی و یا -به عبارت دیگر- حرکت انقلابی، به عنوان شاخصه‌ای اساسی عمل می‌کند. علاوه بر این، از نقش چشمگیر عزت‌نفس -که از دیگر شاخصه‌های این مهم است- نباید غافل شد. برعهدۀ مربی است که دانش‌آموزان را با این مفاهیم آشنا و تربیت نماید.

در این میان، وظیفۀ اتحادیۀ انجمن‌های اسلامی، به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب، سنگین‌تر و خاص‌تر است؛ زیرا اعظم مسئولیت‌های انقلاب، بر گردن نهادهایی است که از دل انقلاب رشد نموده‌اند. برای انجام این مسئولیت باید کارها را عمیق‌تر انجام داد و از کارهای سطحی و کلیشه‌ای، فاصله گرفت تا با نیروسازی و جریان‌سازی سازنده و انقلابی، بتوان قدمی در این مسیر برداشت. البته بین دو وظیفۀ نیروسازی و جریان‌سازی -که دو مسئولیت حیاتی اتحادیۀ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است- اولویت بیشتر با نیروسازی است؛ زیرا نیروسازی، هم به کمک تمدن‌سازی می‌آید و هم جریانی در این عرصه شکل می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا