نواب اسطوره‌ مهر

نواب صفوی

نویسنده: پروین قائمی                         انتشارات: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

قطع: پالتویی ۸۵ صفحه

نمی‌توان از مبارزات سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی در سال‌های خفقان حاکمیت طاغوت، سخن گفت و نامی از سیدمجتبی نواب صفوی به میان نیاورد.

این روحانی جوان و مبارز، با مشاهده وضعیت تأسف بار دوران ستم‌شاهی و ظلم و بیداد دستگاه حکومت، نتوانست سکوت اختیار کرده و در انزوا بماند. سیدمجتبی پس از مراجعت از نجف اشرف، با تشکیل گروه فدائیان اسلام و گرد هم آوردن جوانان پرشور و متدین، نقش بزرگی را در شکل‌گیری روح مبارزه با ظلم در جامعه ایجاد نمود. اقدامات شجاعانه نواب و همرزمانش، در بسیاری از وقایع تاریخی عصر خود، سرنوشت ساز بود. ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست استعمار پیر از منابع زیرزمینی کشور، از جمله مقاطع حساس تاریخ کشورمان است که نمی‌توان نقش نواب و یارانش را در آن نادیده گرفت. فدائیان اسلام نمونه‌ای از تشکل حق طلب جوانان مسلمان می‌باشد.

در بین کتاب‌هایی که درباره این شخصیت فرزانه به رشته تحریر در آمده، نواب اسطوره مهر، از ویژگی خاصی برخوردار می‌باشد.

نویسنده توانای این اثر با حفظ استناد محتوایی کتاب، ادبیاتی داستانی را برای انتقال مفاهیم ارزشی و شناساندن لایه‌های پنهان این شخصیت انقلابی به کار گرفته است. این حرکت در راستای عزم مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای ترسیم زندگی شخصیت‌ها و رویدادهای مربوط به انقلاب اسلامی در مجموعه‌هایی کوتاه با عنوان دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان، صورت پذیرفته است. شهید نواب صفوی به رغم شخصیت مستحکم و جدی خود در امور مرتبط با احکام شریعت ناب اسلامی، در مواجهه با خانواده و نیز ضعفا و نیازمندان، صحنه‌هایی زیبا از عواطف زلال انسانی را خلق نموده که از این رو، اسطوره مهر، لقبی شایسته‌ برای این چهره آسمانی می‌باشد.

دانش‌آموزان عزیز اعضای اتحادیه می‌توانند با مطالعه دقیق این اثر گرانقدر، خلاصه‌ای از زندگی و خاطرات آموزنده‌ آن شهید بزرگوار را در قالب سخنرانی در سرصف، کلاس‌ها و یا جمع‌های دوستانه برای دیگران تعریف نمایند. انتشار جزوه و یا استفاده از برخی مطالب کتاب برای روزنامه دیواری مدرسه، وبلاگ اتحادیه، برگزاری مسابقه و… نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که برای شناساندن هر چه بهتر این شهید عالی‌قدر می‌توان انجام داد. همچنین پیشنهاد می‌شود اعضای محترم اتحادیه انجمن‌های اسلامی با مطالعه دقیق این کتاب شباهت‌های تاریخی در کتاب زندگی شهید نواب و شیخ شهید مشروطه، آیت‌الله فضل‌الله نوری را استخراج نمایند.

دکمه بازگشت به بالا