همسویی اراده­ ها

سید محمد موسوی

اهمیت و نقش تفاهم‏نامه ‏های اتحادیه انجمن‏ های اسلامی دانش‏ آموزان با نهادها و سازمان‏ها به منظور دستیابی به اهداف تربیتی و تشکیلاتی، در گفتگو با جناب آقای سید ابراهیم قائم مقام دبیرکل در امور مجلس و مشارکت های اتحادیه

پس از آن­که انسان به یک اقدام خوب و کاربردی فکر می‏کند، برای تحقق آن، اراده می‏کند. اراده یعنی، عزم راسخ و استوار برای بوجود آوردن یک جهت­گیری و فرآیند نوین و پرفایده. مسیر تحقق اراده­ها، نه تنها هموار نیست، بلکه با توجه به نوع جهت گیری­ها و میزان تاثیرات آن­ها، فراز و نشیب ­های متفاوت، پیچیده و متنوعی هم در مسیر شکل­گیری آن­ها بوجود می­آید.

اراده تربیتِ نسلی انقلابی، در بستر یک تشکل آن هم در عرصه های علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جزء مهم ترین اراده­های یک کشور و به عبارت دقیق تر یک اراده آرمانی است.

تحقق این اراده آرمانی، تنها با بکارگیری ظرفیت ­های محدود اتحادیه ­های انجمن­ های اسلامی دانش­آموزان در حوزه های مختلف اعم از منابع مالی و نیروی انسانی و …  ممکن نیست. از این روی، شناسایی و کشف اراده­ هایی همسو و هم جهت در سراسر کشور آن هم از طریق عقد تفاهم نامه با نهادها و سازمان­ها می­تواند به تحقق این اراده آرمانی کمک کند؛ و مسیر شکل­گیری آن را هموارتر نماید.

آشنایی مربیان عزیز با تفاهم نامه ­های اتحادیه انجمن های اسلامی دانش ­آموزان و نحوه پیگیری و بهره­مندی از مفاد هرکدام از این تفاهم نامه­ها به منظور تحقق اهداف تربیتی و تشکیلاتی اتحادیه، موضوع اصلی گفت­وگوی ما با جناب آقای سید ابراهیم ؛ قائم مقام محترم دبیرکل در امور مجلس و مشارکت ­های اتحادیه انجمن­ های اسلامی دانش­آموزان است.

 

هدف از عقد تفاهم نامه ­ها ما بین نهادها و سازمان­های مختلف چیست؟

سازمان­ها و نهادهای مختلف حسب اهداف و ماموریت­هایی که برای خودشان ترسیم کرده­اند و به منظور تحقق  آن­ها اقدام به عقد تفاهم­نامه می­نمایند. البته این بحث بسیار تخصصی و در برخی موارد فرآیندی طولانی دارد. برای مثال در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همه تشکل‌ها و نهادها با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هر کدام از تشکل­ها و نهادها طی جلسات مختلف و متعدد ابتدا ظرفیت‌های طرفین شناسایی و احصاء می‌شود و در نهایت مواردی از آن ظرفیت­های شناسایی شده که قابلیت بهره‌برداری، همکاری و هم‌افزایی هست مکتوب و در قالب تفاهم‌نامه به امضاء طرفین در می‌آید.

 

کار کرد تفاهم نامه ها را برای تشکل­ ها، سازمان­ ها و ارگان ­ها در چه می­بینید؛ آیا به غیر از بحث استفاده از ظرفیت­ ها که در ضمن سوال قبلی توضیح دادید، عوامل و مسأله ­های دیگری نیز وجود دارد که تشکل­ ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها را ترغیب به عقد این تفاهم نامه­ ها ‏نماید؟ 

برای مثال هدف از عقد تفاهم نامه در تشکلی، می­تواند رفع کمبودهای ساختاری آن تشکل باشد و یا تشکلی در ضمن عقد تفاهم نامه ­ای در صدد انجام و پیگیری مأموریتی از مأموریت‌­های خودش در سازمان و ارگان دیگری باشد؟!

بله، قطعاً همین طور است. هر نهاد، سازمان و یا تشکلی به فراخور نوع مأموریت و امکانات طرف مقابل نسبت به کسب آن امکانات و ظرفیت­ها اقدام می­کند. لذا برخی از آن‌ تفاهم نامه­ ها  به گونه‌ای هست که در واقع می‌تواند کاملاً آن اهداف و مأموریت‌های آن تشکل و یا نهاد را برآورده سازد؛ به عنوان نمونه تفاهم‌نامه شاخص و اصلی ما با وزارت آموزش و پرورش است که در آن اتحادیه بخش عمده‌ای از نیروی انسانی‌ خود را در قالب آن تفاهم‌نامه و به عنوان مأمورین به اتحادیه تأمین می­کند؛ یا مطابق این تفاهم نامه بسیاری از نیازهای سخت‌افزاری، مالی و تجهیزاتی‌ دفاتر اتحادیه در استان‌ها و شهرستان‌ها را برطرف می نماییم و از همکاری و الطاف وزارت آموزش و پرورش برخوردار می‌شویم. لذا بخشی به این گونه هست که ما می‌توانیم آن مأموریت‌ها و برنامه‌های خودمان را در لابلای ظرفیت‌های آن‌ها جستجو و تأمین بکنیم، برخی هم به گونه‌ای است که ممکن است براساس آن توانمندی‌ها، امکانات و ظرفیت‌ها در طرف مقابل برنامه‌های جدیدی کشف و تعریف شود. یعنی آن جا آن امکانات و آن ظرفیت‌ها، ما را به سمتی ترغیب می‌کند که بتوانیم نوآوری‌ها و برنامه‌های جدیدی را رقم بزنیم و در مواردی هم برنامه‌های مشترک اتفاق می‌افتد یعنی کاملاً این هم‌افزایی و آن کار هماهنگ مشترک براساس مأموریت‌ها و اهداف و توان طرفین تعریف و عملیاتی می‌شود.

سوال : اتحادیه انجمن ­های اسلامی دانش­آموزان با چه رویکرد و اهدافی نسبت به عقد تفاهم نامه با مراکز و سازمان­ها اقدام می نماید؟ ( متناسب با هر کدام از اهداف و یا رویکردها نمونه ای را هم بفرمایید)

دلایل اصلی و محوری در سوالات قبل بیان گردید؛ آنچه که در این جا می بایست بدان اشاره کنم این است که اتحادیه انجمن­ های اسلامی دانش ­آموزان براساس چشم‌انداز و سیاست‌های کلانی که دارد و برای خودش طراحی و تدوین کرده است و آن رسالت اصلی خودش که تربیت نسلی انقلابی است؛ قطعاً نیازمند امکانات و ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراتر از آن مقداری که موجود است می­باشد. لذا این مسأله تشکل را تقریباً از پنج، شش سال گذشته بر آن داشت که به  سمت بهره­مندی و استفاده از  ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها برود و با در اختیار قرادادن این امکانات و ظرفیت­ ها بسیاری از اهداف و مأموریت‌هایمان را دنبال کنیم. واقعیت این است که اگر این ظرفیت ها نبود حقیقتاً بخشی از برنامه‌های ما قابلیت اجرا پیدا نمی‌کرد. لذا طی این پنج شش سال در حدود بیست تفاهم نامه با سازمان ها و دستگاه های مختلف به امضاء رسیده است که به برخی از آن­ها اشاره مختصری خواهم کرد. برای مثال در حوزه مهارت‌آموزی دانش ­آموزان که مورد تاکید نماینده معزز مقام معظم رهبری در اتحادیه و هم یکی از محورهای منظومه فکری و تربیتی است؛ طی تفاهم نامه ­ای که تقریبا سه سال پیش اتحادیه با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امضا نموده است، عزیزان اعضای انجمن اسلامی می­توانند در زمان اوقات فراغت خود به خصوص در فصل تابستان که زمان عمده فراغت دانش آموزان از تحصیل هم هست؛‌ در شهرهای خود از دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه ­ای در رشته های مختلف به صورت رایگان استفاده نمایند.

همچنین طی تفاهم و توافقی که با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور منعقد گردیده است امکان حضور عزیزان ما و اعضای انجمن در  دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه و … به صورت رایگان دیده شده است.

در جایی دیگر به منظور تقویت و پیوند معنوی دانش‌آموزان با امامزادگان و بقاع متبرکه با سازمان اوقاف و امور خیریه توافق کردیم که جلسات و برنامه‌های فرهنگی و معرفتی‌ اتحادیه مانند هیأت‌های انصار المهدی(عج)، خیمه‌های معرفت و … در محل بقاع متبرکه و امامزاده‌ها برگزار شود. و عزیزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بتوانند به سِمت خادمین افتخاری این بقاع متبرکه در بیایند و در  اجرای برنامه‌های فرهنگی مشارکت داشته باشند. برای نمونه همانطور که مستحضرید در ابتدای سال ۹۷ با همکاری آستان قدس رضوی مقرر گردید عزیزان مربی و دانش‌آموز اتحادیه به عنوان خادم یاران نوجوان و جوان رضوی طی یک سری اقدامات فرهنگی و تربیتی در محل زندگی خودشان و در شهر خودشان به صورت خادم افتخاری حضرت امام رضا(ع) در بیایند و در سال هم یک نوبت در خود حرم مقدس رضوی خدمتگزار آستان مقدس امام هشتم(ع) باشند. همچنین توافق شد که دانش آموزان عزیزی که تاکنون مشرف به زیارت حضرت علی بن موسی (ع)  نشده اند؛ تحت عنوان اردوها و کاروان‌های زیارت اولی ها به صورت رایگان به مشهد مقدس سفر نمایند.

به نظر شما مربیان اتحادیه می­توانند استفاده و بهره تربیتی و تشکیلاتی از این تفاهم نامه ­ها داشته باشند و در راستای امر تربیت نیروهای زبده در تشکل از این تفاهم نامه ­ها بهره­مند شوند؟

بله حتما؛ البته در ابتدا لازمه‌اش این است که مربیان عزیز مفاد این تفاهم‌نامه‌ها را به صورت دقیق مطالعه فرمایند و ظرفیت‌های فرهنگی تربیتی هر کدام از این تفاهم نامه ها را استخراج و احصاء نمایند. و در ادامه متناسب با هر کدام هم فرآیند دستیابی به این ظرفیت ها و هم برنامه ­های تربیتی متناظر با آن­ها را طراحی نمایند.

باز به عنوان نمونه در همین تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد گردیده­است؛ اعضاء و دانش­آموزان اتحادیه می­توانند در اجرای یک سری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مانند برنامه جشن عاطفه‌ها با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت شرکت بکنند. قطعاً مربیان محترم تایید می­نمایند که این برنامه برای ما دارای یک رویکرد تربیتی است و به راحتی میتوان برخی از سرفصل­ های منظومه فکری تربیتی را محقق کند. در واقع این حضور داوطلبانه دانش آموزان در یک امر خیر علاوه بر کمک و یاری رساندن به همنوعان می‌تواند اثر وضعی، معنوی و تربیتی برای خود متربی نیز داشته باشد. منظور حقیر از ذکر این مثال این بود که اگر عزیزان مربی لطف کنند و مفاد این تفاهم‌نامه‌ها را یک مرور و مطالعه‌ای بفرمایند، قطعاً براساس آن اشرافی هم که روی مباحث منظومه فکری تربیتی دارند می‌توانند این پیوندهای برنامه­ای را برقرار کنند.

مربیان محترم می­توانند مجموعه این تفاهم نامه ­ها را از مسؤولین محترم استان دریافت نمایند. البته به منظور دسترسی بهتر به این تفاهم نامه­ ها کتابچه ­ای در دست تولید است که  مجموع تفاهم نامه ­ها به صورت یکپارچه، جامع و کامل در اختیار مسئولین استان قرار خواهد گرفت؛ که حالا یک بخشی تفاهم‌نامه‌ها است، یک بخش‌نامه‌های اداری که لازم هست مسؤول استان بداند. خیلی از مفاد محتوایی و مطالب دیگر دارد تجمیع می‌شود که مجدداً در اختیار مسؤولین محترم استان قرار بگیرد. راه ارتباطی دیگر تماس با دفتر ما در دفتر مرکزی اتحادیه است. ما این آمادگی را داریم که فایل تفاهم نامه ها را برای دوستان و عزیزان مربی ارسال کنیم و حتی اگر این امکان برای نشریه راه نما باشد به عنوان ضمیمه و پیوست این مصاحبه کلیه تفاهم نامه ها در اختیار مربیان قرار گیرد.

نحوه پیگیری و بهره مندی از این تفاهم نامه ­ها در استان­ها و شهرستان­ها برای کادر اتحادیه و مربیان چگونه است؟

نکته دقیق و ظریفی را اشاره فرمودید. منطقی‌اش این هست که ما این موارد را نباید از طریق افراد متعدد و متکثر از آن سازمان مربوطه پیگیری نماییم. لذا خواهشم از عزیزان مربی این است که در استان‌ها و شهرستان­ها مشخصاً از طریق خود مسؤول محترم و یا نهایتاً معاونت‌های استان پیگیری‌ها انجام بشود و عزیزان مراجعه انفرادی به سازمان‌ها، نهادها و تشکل­ها  نداشته باشند. چون ممکن است انسجام و هماهنگی لازم، خدای نکرده یک مقدار مخدوش شود و حتی اثر معکوس بگذارد. لذا من مصرانه خواهش و تأکیدم این است که بعد از این که این ظرفیت‌ها را شناسایی کردند و احیاناً دیدند که در برنامه‌های تربیتی و قرارگاهی قابل استفاده است، این‌ها را از طریق همان مسؤول محترم و یا معاونین استان، از  دستگاه‌های متناظر استانی پیگیری و مطالبه کنند.

آیا تفاهم‌نامه‌ای هم دارید که در دست اقدام باشد و مثلاً هنوز تکمیل نشده باشد؟

تفاهم‌نامه با دستگاه جدید به این صورتی که توضیح دادم خدمتتان خیر. اما یکی دو مورد از تفاهم نامه­های گذشته بوده­است که تاریخ آن پایان یافته، و در مرحله به روزرسانی و تنظیم مجدد است و ان­شالله تمدید خواهد شد. به عنوان نمونه تفاهم نامه اتحادیه با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، که زمان آن به پایان رسیده و ان­شالله دوباره مفاد آن به روز و اضافه خواهد شد و در اسرع وقت در یک جلسه مشترکی مجدداً امضاء می­گردد.

در پایان اگر مطلبی می­خواهید با مخاطبان نشریه در میان بگذارید بفرمایید؟

در واقع همیشه یکی از گلایه‌ها و به نوعی دغدغه‌های حوزه ما همین بوده است که علی­رغم وقت‌گذاری و تلاش‌ زیادی که برای انعقاد و تنظیم و به نوعی عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها اتفاق می‌افتد متأسفانه آن طور که باید و شاید از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود. بعضاً فقط به عنوان یک سند دکوری و زینتی در کتابخانه‌ها قرار گرفته است. امیدوارم که با مطالبه به جا و مستمر عزیزان مربی، موجبات بهره­مندی هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها و امکانات به منظور دستیابی به اهداف تربیتی تشکیلاتی اتحادیه انجمن­های اسلامی دانش­آموزان صورت پذیرد. در پایان مراتب از نشریه راه­نما به جهت در اختیارقراردادن فرصتی به منظور تبیین جایگاه و کارکرد تفاهم نامه­ها و بازخوانی برخی از مفاد آن­ها به منظور آشنایی مربیان محترم اتحادیه تشکر و قدردانی می­نمایم.

دکمه بازگشت به بالا