چگونه هیاهوی کلاس را کنترل کنیم؟

محمدرضا صفی‌خانی

با چند روش می‌توان بر هیاهوی دانش‌آموزان غلبه نمود:              

  1. اگر هنگام ورود به کلاس، با همهمۀ دانش‌آموزان روبه‌رو شدید، لازم نیست کاری انجام دهید. در جای خود بی‌حرکت و ساکت بایستید. با این کار دانش‌آموزانی که در نزدیکی شما نشسته‌اند، متوجه شما خواهند شد. چند لحظه دیگر صبر کنید. این حالت دانش‌آموزان، رفته رفته به دیگران سرایت نموده و کلاس آرام خواهد شد.
  2. اگر با ترفند اول کلاس آرام نشد، برخود مسلط باشید و عجولانه رفتار نکنید. با صدایی آهسته با دو سه نفر از شاگردانی که به نظر می‌رسد آمادگی گوش دادن به شما را دارند، شروع به صحبت کنید. از حس کنجکاوی دانش‌آموزان استفاده کنید؛ زیرا وجود انسان به گونه‌ای است که دوست ندارد از هیچ مطلبی غافل بماند. حتماً به خاطر داشته باشید که با صدایی آرام شروع به صحبت کنید. بسیاری از آنان، ساکت شده و دوست دارند بشنوند.
  3. به یک نفر تذکری بدهید یا سؤالی بپرسید و در آخرِ سؤال خود، نام یکی از شاگردان را که می‌دانید گوش نمی‌داده، به زبان بیاورید، آن وقت تأثیر لو رفتن یک دانش‌آموز را که همۀ چشم‌ها به سوی او نشانه رفته، مشاهده خواهید کرد. این را بدانید که یکی از خصوصیات بارز دانش‌آموزان، این است که عاشق تمجید هستند. به جای برخورد با دانش‌آموزان پرحرف و شلوغ -که گوش نمی‌کنند- از کسانی که توجه می‌کنند، تعریف و تمجید کنید.

فراموش نکنید

– بی‌نظمی را توهین به خود تلقی نکنید.

– بی‌نظمی اقتضای طبیعت دانش‌آموزان است، که به روش‌های مقتضی باید کنترل شود.

– بحث مورد نظر خود را در حد امکان، با موضوعاتی سرگرم‌کننده آغاز کنید.

– شیوه‌هایی برای جلب توجه دانش‌آموزان داشته باشید.

منابع

– کتاب «جذاب‌سازی کلاس‌های دینی».

– پایگاه اینترنتی سازمان آموزش و پرورش.

دکمه بازگشت به بالا