تحلیل مفهوم احسان و نیکوکاری در رابطه با فضای آموزشی
از قوم و خویشان مرد بود. مرد، راستقامت در برابرش ایستاد و سخنان تندی به او گفت؛ دشنامش داد. او اما چیزی نگفت. مرد که رفت، گروهی از دوستان و همنشینان را با خود همراه کرد که: سخنان آن مرد را شنیدید، حالا دوست دارم بیایید تا عکسالعمل و جواب ما را هم ببینید. گفتند: در خدمتیم. ما هم دوست داریم پاسخ درست و حسابیای به او بدهید. کفشها را پوشید و به راه افتاد، در حالی که این آیه را میخواند: «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النّاسِ وَاللهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ».۱
همراهان دانستند که او به دنبال درگیری و دشمنی نیست و برای احسان و نیکوکاری به منزل آن مرد میرود. هنگامی که رسیدند، آن مرد در حالی که آماده شرارت بود، از خانهاش بیرون آمد. شک نداشت فامیلش برای تلافی اهانت قبلی آمده است؛ اما اینچنین از او شنید: ای برادر! پیش من آمدی و هرچه خواستی گفتی. اگر درست گفتی و من آن عیبها را دارم، اکنون از خداوند برای خودم طلب آمرزش میکنم و چنانچه دامن من از آنچه تو گفتی پاک است، در این صورت خدا تو را بیامرزد.
مرد، خجل شد. میان دو چشم فامیلش، امام سجاد (علیه السلام) را بوسید و گفت: من چیزی که در تو نبود گفتم و خودم به آن سخنان سزاوارترم.۲
اگر عدالت یعنی انسان آنچه را برعهده او نهاده شده، بهجا آورد و آنچه سهم و حق اوست، برگیرد و احسان یعنی بیش از وظیفه بهجا آوردن و کمتر از حق گرفتن، پس احسان و نیکوکاری، خصلت انسانیای است برتر از عدالتخواهی.۳ با این دید، اگر اجتماع به عدالت، قوام و استواری مییابد، با احسان و نیکوکاری، به استحکام و استقرار واقعی خود میرسد. این، میتواند دلیلی برای ترویج احسان و نیکوکاری بزرگان دین و مربیان بشریت در اجتماع باشد که نمونهای از آن را در داستان بالا دیدیم.
احسان و نیکوکاری از فضیلت های اخلاقی و هنجارهای پسندیده در حوزه عمل اجتماعی به شمار میرود. بنابراین توجه به آن و تربیت عناصر تشکیل دهنده اجتماع فردا در راستای رسیدن به آن، ضرورتی انکارناپذیر مییابد.
اینکه خداوند به احسان فرمان میدهد،۴ اینکه تشویق به نیکوکاری میکند،۵ اینکه به نیکوکاران بشارت میدهد،۶ اینکه خود را با احسانکنندگان و همراه محسنین میداند۷ و به ایشان ثواب دنیا و آخرت را عطا میکند۸ و رحمت خود را نزدیک به این گروه بر میشمرد،۹ اینکه دستور احسان به والدین داده،۱۰ احسان به خویشان و بستگان، یتیمان و بیچارگان، همسایگان دور و نزدیک، دوستان و درراهماندگان را مورد تشویق قرار میدهد،۱۱ اینهمه، میرساند احسان و نیکوکاری رسالتی دینیـ اجتماعی است؛ رسالتی که در جامعه اسلامی بر عهده مراکز فرهنگساز و از آن جمله، آموزش و پرورش است.
اما آنچه از بررسی کتب دوره متوسطه به دست میآید، خلاف رسالت مذکور است. بررسی ها، فقر گسترده نظام آموزشی در پرداختن به مباحث تربیتی، از جمله احسان و نیکوکاری به خصوص در دوره متوسطه دوم را روشن و آشکار میسازد.
در کتب این دوره، فقط در کتاب «پیام های آسمانی» پایه نهم، بحثی از «انفاق» مطرح شده است که احسان و نیکوکاری را پوشش میدهد. البته احسان و نیکوکاری در شکل های مختلفی ظهور و بروز میکند و مصادیق زیادی دارد؛ از کمک و انفاق مادی گرفته تا دستگیری و هدایت گمراهان. قرآن علاوه بر احسان به والدین، خویشان، یتیمان و مواردی که در بالا ذکر شد، در حوزه ارتباط با دیگران، به رفتار نیک با همسر،۱۲ به کاهش تنش های اجتماعی با احسان و فروبردن خشم،۱۳ به عفو و بخشش خطاهای مردم۱۴ و … نیز سفارش کرده است.
اگر با لحاظ این گستردگی مفهومی احسان و نیکوکاری و با نگاه سهلگیرانه و همراه با مسامحه، دوباره به بررسی کتب مذکور بپردازیم، بازهم بهخصوص در کتب دوره دوم متوسطه، موارد چشمگیری از پرداختن به احسان و نیکوکاری مشاهده نمیکنیم؛ چراکه در پایه هشتم در کتاب «تفکر و سبک زندگی» از «عصبانیت»، «آداب معاشرت» و «مراقبت از پیران» و در کتاب «پیام های آسمانی» همین پایه از «اخوت و وحدت» و در کتاب «پیامهای آسمانی» پایه نهم هم علاوه بر «انفاق» از «همدلی و همراهی» و در کتاب «مطالعات اجتماعی» همین پایه از «خانواده» سخن به میان آمده است. در کتب دوره دوم متوسطه در کتاب «مدیریت خانواده ۲» هم احتمالاً به مواردی برمیخوریم که میتواند تا حدودی احسان و نیکوکاری را پوشش دهد.
این بررسیها ذهن را به این سمت سوق میدهد که گویا کتب دوره متوسطه تحصیلی با نگاه غیراسلامی و سکولار به مقوله آموزش و پرورش به رشته تحریر درآمدهاند. این، در جامعه اسلامی البته جای سؤال، تعجب و تأمل دارد. جامعه ای که مربیانش مستند به دین و قرآن، مباحث تربیتی از جمله احسان و نیکوکاری را ـ همانگونه که در داستان بالا مشهود است ـ ترویج میکنند.
در هر صورت، اگر نبود آسایش و آرامشی که نیکوکاری برای آدمی در دنیا به همراه دارد و اگر نبود پاداشی بهتر از این در آخرت برای احسان،۱۵ باز هم احسان و نیکوکاری اهتمام بیشتری را میطلبید؛ به این دلیل که «وَ اللهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ؛۱۶ خداوند دوستدار نیکوکاران است.»
پینوشت
- «و درگذرندگان از مردم. و خداوند دوستدار نیکوکاران است». آل عمران: ۱۳۴٫
- ر.ک: ارشاد مفید، ج۲، نقل از حضرت سجاد (علیه السلام).
- ر.ک: راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن کریم.
- نحل: ۹۰٫
- زمر: ۱۰٫
- حج: ۳۷٫
- نحل: ۱۲۸٫
- آلعمران: ۱۴۸٫
- اعراف: ۵۶٫
- نساء: ۳۶٫
- همان: ۶۳ و ۷۳.
- بقره: ۲۲۹.
- آل عمران: ۱۳۳ ـ ۱۳۴.
- همان؛ مائده: ۱۳.
- آلعمران: ۱۴۸٫
- همان و … .