ایام فاطمیهبسته‌های محتوایی

ارتباط میان فاطمیه و مهدویت

متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان در موضوع: ارتباط میان فاطمیه و مهدویت

کلام پیامبر درباره‌ی حضرت فاطمه:

پیامبر می‌فرماید: هر کسی بر فاطمه درود بفرستد خداوند او را می‌بخشد و می‌آمرزد «الحقه بی حیث کنت من الجنة » من هر جایی در بهشت باشم به من ملحق می‌شود، همراه پیغمبر می‌شود. لذا اول یک صلوات برای حضرت زهرا می‌فرستیم. «اللّهمّ صلّ على فاطمة و أبيها و بعلها و بنيها بعدد ما أحاط به علمك».

فاطمیه و مهدویت:

در خدمت شما هستیم در رابطه با فاطمیه و مهدویت. ‏سه نکته خدمت شما عرض می‌کنم.

  • نکته اول: اولین نکته این است که وقتی ما به زندگی حضرت زهرا و به سخنان‌شان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خیلی خوب ما را راهنمایی کردند و این که به حجت و ولی زمان‌ توجه داشته باشید را همه‌مان شنیدیم. موقعی که پیغمبر در مکه مورد آزاد و اذیت دشمنان قرار می‌گرفت وقتی می‌آمد خانه فاطمه زهرا یک دختر سه ساله و کودک بود اما غم و اندوه پیغمبر را از ذهن و جان پیغمبر پاک می‌کرد. پیغمبر به او می‌گفت «فداها ابوها» بابایت فدایت شود. یعنی یک بچه هم می‌تواند از پیغمبر دفاع کند. دفاع از پیغمبر، دفاع از حجت زمان سن و سال نمی‌خواهد. همه می‌توانند نسبت به ولی زمان‌شان این گونه توجهات را داشته باشند. زمان ما چگونه است؟ به امام مهدی علیه‌السلام حمله می‌شود، علیه دین و مذهب و امام و پیغمبر شبهه درست می‌کنند، کاریکاتور می‌کشند. ما چگونه می‌توانیم دفاع کنیم؟ همه‌مان دراین‌باره وظیفه داریم.

سخنرانی حضرت فاطمه:

فاطمه زهراء یک سخنانی هم دارد که به ما خیلی کمک می‌کند. به طور مثال ؛ محمود بن لبید می‌آید نزد حضرت زهراء، و از حضرت زهرا سؤال می‌کند که آیا بابای شما پیغمبر برای ولایت امیرالمؤمنین جمله‌ای فرموده است. حضرت زهرا به ایشان می‌گوید «أ نیستُم یوم غدیر خم» غدیر خم را فراموش کردید؟ می‌گوید خب اگر در غدیر خم، پیغمبر درباره ولایت امام علی علیه‌السلام مطلبی فرموده پس چرا امیرالمؤمنین خانه‌نشین است؟

کلام طلایی حضرت زهرا:

حضرت زهرا یک جمله طلایی دارند، اگر ما یاد بگیریم خیلی در زندگی موفق می‌شویم. حضرت زهراء فرمودند «مثل الامام مثل الکعبة» امام مثل چیست؟ مثل کعبه است «إذ تؤتی و لا تأتی» شما باید به کعبه بروید، نه این که کعبه را برای شما بیاورند. اگر کعبه را بیاورند همین جایی که نشستیم و هفت بار دور سر ما بچرخانند، آیا ما حاجی می‌شویم؟ نه. ولی اگر ما قصدمان رفتن به سوی خانه باشد، از همان قدم اولی که برمی‌داریم با ارزش می‌شویم. وظیفه ما را حضرت زهرا مشخص کردند.

انتظارات امام زمان از ما یا انتظارات ما از امام زمان:

شما باید نزد امام بروید نه این که امام را نزد شما بیاورند. الان ما امام داریم، باید ببینیم امام زمان از ما چه انتظاری دارد، نه این که انتظار ما از امام زمان چه جوری است؟ ما دو جور انتظار داریم، یکی به درد می‌خورد و دیگری به درد نمی‌خورد. انتظارات امام زمان از من به درد می‌خورد، اما انتظارات من از امام زمان فایده‌ای ندارد، در طول تاریخ مردم از امام‌شان انتظار داشتند، کوفی‌ها در شهرشان نشسته بودند و به امام حسین می‌گفتند تو نزد ما بیا، وقتی امام حسین نزد آن‌ها رفت امام را به گودال قتلگاه بردند، پس در طول تاریخ این جمله حضرت زهرا سلام الله علیها به درد انسان‌ها می‌خورد که امام مثل کعبه است. امام مهدی علیه‌السلام مانند خانه خداست، امام هست و ما باید به سوی او برویم، ما باید ببینیم که امام از ما چه انتظاراتی دارد. همه می‌توانیم بفهمیم که امام مهدی از ما چه می‌خواهد. چه جوری بفهمیم؟ به احادیث امام مهدی توجه کنیم. در همین داستان‌هایی که از امام زمان نقل می‌شود نگاه کنیم ببینیم امام زمان از آن افراد چه خواسته است،پس از ما هم، همان را می‌خواهد.

منظور از رزق و روزی ؟

مثلاً دعایی از امام مهدی داریم که این جوری شروع می‌شود «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة» خدایا به همه ما رزق و روزی بده تا بتوانیم اطاعت تو را انجام دهیم و روزق و روزی فقط آب و نان نیست. ما می‌گوییم «اللهم ارزقنا زیارة الحسین» زیارت کربلا رزق ما باشد یا خواندن قرآن رزق معنوی ما است، «اللهم ارزقنا شفاعة الحسین» پس رزق و روزی که امام مهدی در این دعا درخواست می‌کند اطاعت است. «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ» نه ترک المعصیة. ما باید از گناهان فاصله بگیریم «وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ» چیزهایی که حریم است، حرام است ما باید این‌ها را بشناسیم. حالا در همین دعا وقتی که به ما دانش‌آموزان می‌رسد حضرت دعا می‌کند «وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِينَ بِالْجَهْدِ وَ الرَّغْبَةِ» در این دنیای آخر الزمانی دو آفت و آسیب برای دانش‌آموزها، دانشجوها، طلبه‌ها و همه آن‌هایی که درس می‌خوانند هست. یکی اینکه در کارشان جدیت ندارند و دیگری رغبت نداشتن است. امام زمان با توجه به این دو آفت از خدا درخواست می‌کند که خدایا به همه دانش‌پژوه‌ها، دانش‌آموزان و کسانی که درس می‌خوانند جدیت در کار عطا بفرما تا با شور و اشتیاق درس‌ بخوانند. پس ببینید امام زمان از ما چه می‌خواهد، حضرت فرمود امام مانند کعبه است، ببینید از شما چه انتظاراتی دارد، شما به سوی او بروید.

سلب توفیق زیارت امام مهدی:

وقتی ما پیش امام مهدی برویم، می‌گوید: درس خواندن با شور و اشتیاق و رغبت وظیفه شما است. حضرت وقتی رسید به علی مهزیار اهوازی، به ایشان گفت «کنّا نتوقع کلیلاً و نهاراً» پسر مهزیار من شبانه روز منتظرت بودم، چرا نمی‌آمدی؟ می‌گوید آقا جان کسی نبود من را خدمت شما بیاورد. من بیست بار ‌آمدم حج تا شما را زیارت کنم. حضرت به ایشان می‌گوید شما سه کار انجام می دادید که توفیق زیارت ما از شما سلب شده بود. توفیق نداشتیم همدیگر را زیارت کنیم.

  • یکی این که در اموالت باید حقی برای محرومین جامعه باشد نبود.
  • با بستگانت قهر کرده بودی «قطعتم الرحم»
  • این است که افرادی که در جامعه‌ات ضعیف هستند را فراموش کرده بودی.

خب این فرمایش امام مهدی است که وظیفه ما را نسبت به امام زمان مشخص می‌کنند. اگر به سراغ احادیث، داستان‌ها بروید و امام مهدی علیه‌السلام سخنانی دارد که‌ این سخنان حضرت برای ما است و باید انتظارات امام مهدی را به جا بیاوریم.

حضرت زهراء با این جمله طلایی‌شان می‌خواهد به ما بفهماند که شما نسبت به امام زمان مسؤولیت دارید، سعی کنید خواسته‌های امامتان را در زندگی اجرا کنید. این نکته اول که در سیره و سخنان حضرت جملاتی هست که ما را به مهدویت و به امام زمان‌مان ارجاع می‌دهد.

شرایط دوران:

  • نکته دوم: شرایط دوران حضرت زهرا چه طوری بود؟ همان شرایط الان هست. زمان ما‌ به زمان حضرت زهرا شبهات دارد. ام سلمه از حضرت زهرا سؤال کرد «کیف اصبحت» چگونه صبح کردی، روزگارت را چه جوری می‌گذرانی؟ فرمود «اصبحت بین کَمدٍ و کرب» می‌بینید که گرفتاری‌های زیادی برایم ایجاد شده است«اصبحت بین فقد النبی و ظلم الوصی» من شبانه روزم را این گونه می‌گذرانم که دچار فقدان نبی شدیم و پیغمبر نیست، از سویی؛ بر وصی او ظلم شده است. این را حضرت زهراء فرموده است. حالا ما چه می‌گوییم؟ ما منتظران، در دعای ماه رمضان، دعای افتتاح می‌گوییم «َ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا» خدایا ما شکایت می‌کنیم که دچار فقدان نبی شدیم، پیغمبر در زمان ما نیست. بعد می‌گوییم «وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا» یعنی زمان حضرت زهرا، فقدان نبی، ظلم وصی بود، زمان ما فقدان نبی، غیبت ولی است.

 سقیفه چه کار کرد؟

مردم را از در خانه ولایت جدا کرد. راه مستقیم اسلام را منحرف کرد. همان ظلمی که بر امیرالمؤمنین شد منجر شد، فرزندش آقا بقیة الله دچار غیبت شود. اگر سقیفه شکل نمی‌گرفت، مردم درِ خانه اهل‌بیت بودند و این همه گرفتاری پیش نمی‌آمد،‌چرا امام علی خانه‌نشین شد؟ چون سقیفه یک خلیفه مشخص کرد.

آغاز انحراف جامعه اسلامی:

چرا امام حسن صلح کرد؟ چرا امام حسین این جوری به شهادت رسید؟ چرا بر اهل‌بیت عصمت و طهارت این گرفتاری‌های پیش آمد؟ چرا امام مهدی غایب شده است؟ می‌بینید که سقیفه آغازی برای انحراف جامعه اسلامی بود. فقدان نبی، ظلم وصی؛ الان هم فقدان نبی، غیبت ولی است. ما چه کار کنیم؟ حضرت زهرا را الگوی خودمان قرار دهیم. حضرت زهرا الگوی ما منتظران است. چرا این حرف را می‌زنم؟ به خاطر این که امام مهدی علیه‌السلام در یک حدیثی می‌فرماید که «َ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة» ما همه به دنبال پیدا کردن یک الگو و یک قهرمان برای زندگی‌مان هستیم. چرا خدا در قرآن پیغمبر را اسوه و الگو ما معرفی کرده است؟ همه دنبال الگو و قهرمان زندگی خودشان هستند. امام مهدی علیه‌السلام می‌فرماید اسوه من مادرم حضرت زهرا است. یعنی شما منتظران هم او را اسوه و الگوی خودتان قرار دهید. اگر ما حضرت زهراء را الگوی خود قرار دهیم کار درست می‌شود.

سرود صبحگاهی منتظران:

 ما چه درخواستی داریم و حضرت زهراء چگونه می‌تواند الگوی ما باشد؟ دعای عهد را خواندید، به دعای عهد سرود صبحگاهی منتظران می‌گویند. امام خمینی به اعضای خانواده خودشان می‌گفتند حتماً دعای عهد را بخوانید، در سرنوشت شما تأثیر دارد. وقتی حضرت امام از دار دنیا رفتند، قرآن و مفاتیح‌ای که در بیمارستان پیش ایشان بود را به خانه آوردند ، دیدند حضرت امام در مفاتیح، در کنار دعای عهد چند بار تاریخ‌هایی را یادداشت کرده‌اند. یعنی خود امام خمینی هم چندین بار دعای عهد را خوانده‌اند.

درخواست ها در دعای عهد:

دعای عهد دعای مهمی است. ما در دعای عهد هشت درخواست داریم.

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ» خدایا ما امام زمان‌مان را نصرت دهیم، کمکش کنیم، یاورش باشیم، بعد حالا همین جوری یکی یکی درخواست‌ها را می‌گوییم «و الذَّابِّينَ عَنْهُ» از امام زمان‌مان دفاع بکنیم «و الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ» امتثال امر کنیم، یعنی حرفش را گوش کنیم،‌ این هفت هشت درخواستی که با جمله «اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه» شروع می‌شود تا آخرین جمله‌اش می‌گوییم «الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه» توفیق داشته باشیم در رکاب امام زمان‌مان شهید شویم. نه این که ماها از زندگی خوش‌مان نیاید، دوست داشته باشیم برویم خودمان را به کشتن دهیم و شهید شویم، نه، در این جامعه‌هایی که زندگی می‌کنیم که به آن جامعه آخرالزمانی می‌گویند، جامعه پر از بلا است. اگر ما شور و اشتیاق به شهادت نداشته باشیم، اسیر شبهات و شهوات می‌شویم. پس به خاطر این است که می‌گویند روحیه شهادت طلبی داشته باشیم. ببینید آدم‌هایی که شهادت طلب هستند یعنی شوق به ملاقات با پروردگار دارند و اسیر دنیا نیستند، این‌ها گرفتاری‌ها و گناهان برای‌شان کمتر ایجاد می‌شود. این هم یکی ازخواست‌های ما است ،‌ در دعاهای زیادی ما این درخواست را داریم.

 هل من ناصرٍ ینصرنی :

چه کسی الگوی ما است؟ قهرمان زندگی ما کیست؟ حضرت زهراء. حضرت زهرا چه جوری از امیرالمؤمنین دفاع کرد؟ کار به جایی رسید که جان خودش را در راه ولایت و امیرالمؤمنین تقدیم کرد. ما می‌گوییم «اللهم اجعلنی من انصاره» خدایا ما نصرت و کمک امام زمان‌مان باشیم. امام حسین نفرمود «هل من ناصرٍ ینصرنی» امام مهدی علیه‌السلام هم فریاد نصرت‌خواهی دارد. می‌خواهیم امام‌مان را یاری کنیم، مثل کی؟ مثل حضرت زهراء. دست حسنین را می‌گرفت، دست بچه‌ها را می‌گرفت می‌رفت درِ خانه انصار و مهاجر به آن‌ها می‌گفت بیایید با امام علی علیه‌السلام بیعت کنید. پیام غدیر را فراموش نکنید. اگر از امیرالمؤمنین جدا شوید روز به روز گرفتاری‌های شما بیشتر می‌شود. می‌خواهیم امام زمان را کمک کنیم، حضرت زهرا الگوی ما است، می‌خواهیم حرف امام زمان‌مان را گوش کنیم و حضرت زهرا الگوی ما است.

سرعت و سبقت همیشه هم بد نیست:

«و السارعین» یعنی با سرعت، یکی از چیزهایی که برای ما خیلی خوب است سرعت و سبقت است که درخواست می‌کنیم. هم «و السابقین» داریم، سبقت بگیر،‌ هم «مسارعین» داریم. یعنی با سرعت. در قرآن هم آمده است. در برخی کارها ما احتیاج به سرعت داریم. همیشه عجله کار شیطان نیست. به ما می‌گویند «حی علی الصلاة» بشتابید به سوی نماز. وقت نماز شد نگوییم عجله کار شیطان است حالا بنشینیم، نه، برخی کارها را باید با سرعت و سبقت انجام داد، یکی از آن کارهایی که باید با سرعت و سبقت انجام داد کمک کردن به مهدویت است، کمک کردن به امام زمان است.

معرفت نسبت به امان زمانمان:

ما بنشینیم فکر کنیم که چه طوری می‌توانیم امام زمان‌مان را کمک کنیم. اول باید یک چیزهایی درباره امام زمان بدانیم. آیا معرفت ما نسبت به امام زمان کامل است؟ ما می‌خواهیم کمکش کنیم پس باید او را بشناسیم. اگر می‌بینیم اطلاعات‌مان در رابطه امام مهدی کم است همین الان تصمیم بگیریم یک کتاب در باره امام مهدی بخوانیم. همه جا کتاب هست، کتاب‌های خوبی هم نوشته شده، ورق بزنیم بخوانیم، یا مثلاً از نرم‌افزارهایی که در این باره هست از سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، از راه‌هایی که ما می‌توانیم اطلاعات را کسب کنیم، ما می‌خواهیم به امام زمان‌مان کمک کنیم، باید معرفت داشته باشیم، بشناسیم تا بتوانیم به او کمک کنیم و کارهایی که مورد رضایت امام زمان نیست را انجام ندهیم. اگر از من و شما سؤال کنند که امام زمان از چه کاری ناراحت می‌شود می‌توانیم مثال بزنیم، سعی کنیم آن کارها را انجام ندهیم، می‌خواهیم فرمانده‌مان را کمک کنیم، می‌خواهیم مولایمان را یاری کنیم، نباید باعث ناراحتی او شویم. پس متوجه باشیم که این قضیه فوق‌العاده مهم است که حضرت زهراء الگوی منتظران است.

قول دادم سه نکته بگویم، گفتم به سخنان و سیره حضرت زهراء که مراجعه کنیم حضرت زهراء سلام الله علیها حرف و حدیث‌های مهمی برای ما منتظران دارد که یک نمونه‌اش را برای شما گفتم. گفتم زمانه با زمانه حضرت زهراء شباهت دارد ، این را هم توجه داشته باشیم.

تسلی‌بخش خاطر حضرت زهراء:

  • نکته سوم: حضرت زهراء چگونه آرام می‌شد، خاطرش تسلی پیدا می‌کرد؟ موقعی که حضرت زهراء ناراحت بود پیش پیغمبر می‌آمد ، پیغمبر به او می‌گفت که «المهدی من ولدک» مهدی از فرزندان توست، توی 180 روایت داریم که مهدی از فرزندان حضرت زهراء است. حضرت زهراء وقتی متوجه می‌شد که فرزند او می‌آید جهان را پر از عدل و داد می‌کند آرام می‌شد. یاد مهدی تسلی‌بخش خاطر حضرت زهراء بوده است. ما چطور؟ ما چقدر با معارف امام زمان انس داریم ؟ آیا برای ما هم این گونه است. یک بار حضرت زهراء دید پدر در بستر بیماری است، نگران شده بود، ناراحت بود، گریه می‌کرد، آمد کنار پدر، پیغمبر دست زهرا را گرفت و این جمله را فرمود، گفت فاطمه جان چرا ناراحتی؟ سید الانبیاء پدر شماست، سید الاوصیاء همسر شماست، سیدا شباب اهل الجنة سرور جوانان بهشت فرزندان شما هستند، سید الشهداء عموی شماست؛ حمزه و… بعد این جمله را گفت، فاطمه لحظه به لحظه آرام می‌شد که این کلمات را می‌شنید، بعد گفت مردی از نسل تو به دنیا می‌آید که «یملئ الارض قسطاً و عدلاً المهدی من ولدک» مهدی از فرزندان توست، همین که نام امام مهدی را، فاطمه زهرا می‌شنید خاطرش دیگه آرام می‌شد. ما آرمان‌مان امام مهدی است.

هویت و آرمان:

ما دنبال دو چیز هستیم؛ هویت و‌ آرمان. اگر مهدویت را هویت خودمان قرار دهیم، مهدویت را آرمان و آرزوی خودمان قرار دهیم ما هم خاطرمان تسلی پیدا می‌کند. امیدوارم که اسم همه ما در زمره منتظران واقعی امام مهدی ثبت و درج شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

دکمه بازگشت به بالا