تجربه تبلیغیتجربه ی تبلیغی سایر مناسب ها

تجربه تبلیغ مجازی

مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان

 

تجربه تبلیغ مجازی

نویسنده: حجت الاسلام روح الله ملکی (از مبلغان طرح همراز تلفنی)

اولاً طرح، طرح خوبی در فضای مجازی است. و به نظرم پیشنهاد خوبی بود در کشور، زمانی که بیماری کرونا زیاد شده و تبلیغ حضوری کم‌رنگ شده بود؛ دوستان اتحادیه آمدند و این طرح را راه انداخته و مسیر خوبی را در پیش گرفتند. بنده چون در طرح همراز تبلیغ، دو دوره شرکت کردم توصیه‌هایی دارم و نقاط ضعف و قوت را اشاره می کنم تا ان شاءالله برای برنامه‌های بعدی کار بهتر شکل بگیرد.

در قسمت اول که آیه سال بود، «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» (انفال/60) استفاده از آیات قرآن و احادیث قوت کار ماست برای مبلغین که بیشتر روی بحث دشمن‌شناسی و مسائل دیگر و در حیطه این آیه تحقیق شد و هر مبلّغی طرحی داد.

 هدفمند بودن

اولین نقطه قوت طرح همراز تبلیغ، هدفمندی آن بود. یعنی از ابتدا تا انتهاء برنامه داشت و این مشخص می‌کرد که دوستانی که در این زمینه پیشنهاد دادند می‌دانند قصد چه کاری را دارند. از یک‌جایی شروع می‌شد به یک‌جایی ختم می‌شد که همین هدفمند بودن هم فکر می‌کنم با صحبت‌ها و مسائلی که از مشاوره تلفنی گرفته تا به این‌جا رسید انجام شد که خیلی قابل توجه است.

موضوع‌محور بودن

دومین نقطه قوت، موضوع واحد بود. اینکه یک آیه را مد نظر گرفتیم، همه مبلغین آمدند پیشنهادات‌شان را در مورد آیه دادند و در آن حیطه‌ای که خودشان تخصص داشتند شروع کردند کار را انجام دادن. حالا هر کسی، از نگاه خودش وارد شد و در حیطه این آیه که محوریّتش روی بحث دشمن‌شناسی است و آماده شدن برای مبارزه است شروع کرد کار کردن.

فراگیری در همه کشور

سومی، فراگیری طرح در سراسر کشور بود. وقتی‌که طرح شروع شد همه استان‌ها مجموعاً در دو دوره به‌خط شدند و قرار شد این‌کار را انجام دهند.

 

مبلغ‌محور بودن

چهارمین نقطه قوت این بود که مبلّغ‌محور بود. یعنی بنده دعوت شدم آمدم، موضوع را به من گفته بودند، پیشنهادات را به من داده بودند، من طرح را ارائه دادم، صحبت کردیم، چکش‌کاری کردیم، نظر دادند، ما دفاع کردیم، آن‌جاهایی که لازم به اصلاح بود اصلاح کردیم تا یک طرح شسته رُفته‌ای که من روی آن خودم کار کردم، جای دیگر پیشنهاد دادم، نظر دادم را انجام دهیم و این باعث می‌شد وقتی منِ مبلّغ خودم در یک موضوع، نظر دارم، کار کردم، تجربه دارم بهتر طرح را جلو ببرم که فکر می‌کنم این شاید مهم‌ترین نقطه قوت بود که دوستان انجمن به ما اعتماد کردند و آمدند طرحی را که ما به آن‌ها پیشنهاد دادیم را انجام دادند و دست ما را هم در چگونگی انجام هم در محتوا باز گذاشتند.

نقاط ضعف طرح

عدم استفاده ازکل ظرفیت‌ها در فضای مجازی

اولین نقطه ضعف طرح این است که در انجام این طرح از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشد، یعنی چی؟ یعنی این‌که ما چون وارد فضای مجازی شدیم، قرار شد تلفنی و در فضای مجازی این تبلیغ همراز صورت بگیرد متأسفانه من احساس می‌کنم از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشد. خود بنده که کلاس‌های مجازی تربیتی و بحث‌های خانواده داشتم صبح‌ها می‌آمدم از سایت هم‌کلاس استفاده برای وبینار می‌کردم و تشکیل کلاس‌های‌مان چقدر خوب بود دوستان اتحادیه این امکانات و ظرفیت‌ها را برای مبلغین ایجاد می‌کردند که نسبت به مربیان طرح بهتر انجام شود. پس یکی این بود که از کل ظرفیت‌ها در فضای مجازی برای این موضوع استفاده نشد.

عدم ارزیابی طرح در دوره اول

دوم این‌که در دوره اول طرح ارزیابی نشد؛ خوب بود که دوستان ارزیابی ای از طرح بر اساس فرم می‌داشتند. هم نسبت به من مبلّغ هم نسبت به مربی، به مربی می‌گفتند مبلّغ چه‌طور بود؟ به نظر شما چه کمبودهایی داشت؟ چه‌طور شروع کرد؟ چندبار با شما تماس داشت؟ محتوایش چه‌طور بود؟ کل طرحی که ارائه داد چه‌طور بود؟ باید یک نظرسنجی و ارزیابی از مربیان در مورد مبلّغ می‌کردند. از طرفی هم از مبلّغ در مورد مربیان نظرسنجی می‌کردند که وقتی در مرحله دوم طرح قرار شد این‌کار انجام شود باعث می شد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم. مثلاً مربیان استان اصفهان چه نقاط ضعفی داشتند تا منِ مبلّغی که می‌خواهم الان در طرح دوم با او کار کنم نسبت به آن آگاهی داشته باشم.

عدم همکاری مربیان شهرستان‌ها

یکی از نقاط ضعف دیگر، همکاری نکردن مربیان بود. ما در مرحله اول که تماس می‌گرفتیم ، به گرمی استقبال می‌کردند و ما هم سعی می‌کردیم عین یک دوست با آن‌ها صحبت کنیم و بگوییم چنین برنامه‌ای داریم. بعد از جلسه اول و دوم دیگر خبری از آن‌ها نمی‌شد. نه تماسی را پاسخ می‌دادند نه پیامکی را برای قرار گفتگو پاسخ می‌دادند. نمی‌دانم مشکل کجا بود؟ این نیاز به یک ارزیابی و آسیب‌شناسی دارد که باید حتماً توسط دوستان در مرکز انجام شود.

تدوین بسته محتوایی اطلاعاتی

اولین پیشنهاد این است که با یک بسته محتوایی و روشی؛ یعنی بسته محتوایی که هم در آن محتوای اطلاعاتی باشد هم روشی، به وسیله این محتوا همه مربیان و کادر اجرایی شهرستان‌ها توجیه شوند. یعنی فایلی باید وجود داشته باشد که کل طرح در آن پیاده شود که طرح همراز تبلیغ، از این تاریخ تا این تاریخ قرار است در استان شما انجام شود و موضوعات این است، اهدافش این است، روشش این است، این‌کار قرار است انجام شود. حالا می‌توانید این‌کار را به وسیله یک فایل وُرد انجام بدهید، می‌توانید به وسیله یک صوت، می‌توانید به وسیله یک تصویر ضبط شده کامل در اختیار کلیّه مربیان در سراسر کشور قرار بگیرد و هر وقت شما خواستید این طرح را انجام دهید و مربی از آن آگاهی داشته باشد. مجموعه طرح را هم در نیم ساعت، یک‌ساعت می‌شود توضیح داد تا  مربی نسبت به طرح توجیه شود.

طراحی فرم ارزیابی مبلّغ و مربی

دومین کاری که ما پیشنهاد می‌کنیم این‌که حتماً فرم ارزیابی مبلّغ و مربی طراحی شود اگر این‌کار را در فضای داک گوگل انجام شود که در آن‌جا نظرسنجی‌ها و پرسش‌نامه‌ها طراحی می‌شود. شما لینکی را به مربی می‌دهید، از او می‌خواهید که در مورد کارهایی که در دوره‌های قبل انجام شده نظرسنجی کند. ده‌تا سؤال در آن هست: به نظر شما مبلّغ چه ویژگی‌های خوبی داشت؟ به نظر شما این مبلّغ چه نقاط ضعفی داشت؟ به نظر شما همکاری مبلّغ، ارتباط مبلّغ با شما، با متربیان چگونه بوده؟ یک ارزیابی کلی داشته باشید بعد به وسیله اکسل یک خروجی می‌گیرید و ارزیابی می‌کنید که منِ ملکی که مربی شما بودم در دوره چه امتیازی گرفتم؟ از صد امتیاز امتیازی هم بدهید. بعد نقاط ضعف را با هم گفتگو می‌کنیم که نقاط ضعف‌مان را هم بتوانیم در طی مسیر پوشش دهیم . منِ مبلّغ نظر بدهم که بعضی مربی‌ها همکاری کردند بعضی‌ها همکاری نکردند. علتی که من حدس می‌زنم و علتی که خودشان بیان می‌کنند و نکاتی که خودشان برای بهتر شدن طرح به شما پیشنهاد می‌دهند قابل استفاده هست.

 

تشکیل جلسات آسیب‌شناسی

جلسات آسیب‌شناسی باید وجود داشته باشد تا هر دوره‌ای که برگزار می‌شود بعد از آن در یک جلسه یک یا دو ساعته کل مبلّغین بیایند و آسیب‌شناسی وجود داشته باشد. نقاط ضعف بررسی شود همین‌کاری که الان دارد به صورت انفرادی انجام می‌شود آن‌جا به صورت هم‌افزایی و گروهی انجام شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.

در نظر گرفتن تدابیری برای افزایش انگیزه

یکی از مسائل مهم نیاز مربیان به انگیزه بیرونی بر انجام این فعالیّت‌ها است. ارتقاء رتبه‌ای می‌توانند داشته باشند، هدیه‌ای می‌تواند برای آن‌ها در نظر گرفته شود..

توضیح کامل طرح در یک بسته

تدوین یک بحث محتوایی برای راهنمایی انجام کامل طرح است. بسته ای که صفر تا صد طرح را  برای کل مجموعه‌ها توضیح دهد. در بسته اول برای مربیان شهرستان‌ها، در بسته دوم برای زمانی که گاهی مبلغینی به طرح اضافه می‌شوند. مثل همین دوره دوم که پنج شش‌ مبلّغ به دوره همراز یار 73 اضافه شد ولی توجیه نبودند، چون از ابتدا در طرح نبودند، پیشنهادی نسبت به آیه سال نداشتند. این‌جا باید مثلاً می‌گفتیم که طرح همراز قرار است این‌کار را انجام بدهد. حال شما نظرتان برای آیه سال و طرحی که می‌خواهید انجام بدهید چیست؟ چه بسا خودشان یک طرح درسی برای ارائه داشته باشند که این‌کار به نظرم باید برای مبلغین هم انجام شود و بسته‌ای، به مبلغینی که اضافه می‌شوند داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا