آیه سال ۱۴۰۱ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری:

آیه‌ی امسال، آیه‌ای تمدنی است. این آیه در مسیر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی هم آفاق را به ما معرفی می‌کند -که عبارت از تبدیل امت اسلامی و جامعه اسلامی به جامعه ای الگو، الهام بخش، راهبر و برای سایر امت ها امام است- و هم بنیان‌های تمدن اسلامی در این آیه‌ی کریمه معرفی شده است. بنیان تمدن اسلامی بر عبودیت و بندگی خدای متعال است. راهبردها هم در این آیه‌ی کریمه برای رسیدن به تمدن اسلامی معرفی شده که عبارت از اتصال به ساحت قدس ربوبی از طریق نماز و اقامه نماز و ارتباط سازنده و تکامل بخش با خلق که با کلیدواژه زکات نشان گذاری شده و پناهندگی به خدای متعال و اعتماد به حضرت حق و یاری جویی از خدای متعال و انقطاع از ما سوی الله که با عبارت اعتصام آمده است. این ها سه راهبرد برای رسیدن به تمدن نوین و تازه اسلامی است.

البته اگر به تفاسیر مراجعه کنید، آنچه که من عرض کردم را نخواهیددید و این از برکات اجلاس آیه‌ی سال است.

آیه در سوره ی مبارکه ی حج است که این سوره بر اساس سخن دقیق تر، مدنی است و جان مایه های جامعه پردازی دارد و خود حج هم به شکل ویژه در این سوره مورد پرداخت است که چهره بین المللی امت را نشان می دهد.

ما سال های گذشته هم آیاتی داشته ایم. من اینجا نکته ای یادداشت کرده ام و دیدم که دوستان هم به آن توجه دارند و خیلی خوشحال شدم. من اینجا یادداشت کرده بودم که مناسب است که آیات سال های قبل هم در دستور کار تشکیلات ما قرار داشته باشد و از آن ها عبور نکنیم؛ لذا پیشنهاد من این است که آیات مربوط به سال های قبل را به شکل جمع بندی شده و با طراحی دقیق تر، در دسترس همه ی عزیزان قرار دهیم و امیدوارم دوستان همت کنند و وظیفه مرکز قم هم در این زمینه مشخص است. ان شاء الله کار خوبی صورت گیرد تا تمام آیات سال های قبل یکجا در اختیار دوستان قرار گیرد.

من دیدم که دوستان با خط بسیار زیبا، آیات سال های قبل را تحریر کرده اند و آیه ی امسال هم که بحمدالله همین الان تحریر شد.

بیانات در جلسه تبیین آیه سال ۱۴۰۱/۰۱/۲۰

دکمه بازگشت به بالا