مجاهد مجازی جهاد حقیقی

مهدی حق وردی

اشاره

از آنجا که جنگ فرهنگی در عصر حاضر در غالب عرصه ها به فضای مجازی و دنیای سایبر انتقال یافته است ، آنچه که در این صفحات می خوانید اولین گام برای تبیین اهداف ما از برقراری ستونی بنام مجاهد مجازی در نشریه است. مجاهد مجازی قرار است آخرین اخبار و تحلیلها را در فضای جنگ فرهنگی مجازی در اختیار مربیان خیمه معرفت بگذارد. مجاهد مجازی ، همان دانش آموز مسلمان است که وضو می گیرد ، نیت قربه الى الله می کند و وارد فضای مجازی می شود. رویکرد ایجابی در این فضا، موجب میشود که دانش آموز مسلمان نه تنها از تاثیرات منفی و گلوله های جان فرسای این جنگ حقیقی در امان بماند، بلکه با اقتدار نظرات و ایده های خود را در این فضا به دیگران ارائه می دهد. بخوانید، به احتمال زیاد با ما هم عقیده می شوید.

بروز انقلاب اطلاعات و گسترش فناوری وابسته به آن، زندگی بشریت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. این تکنولوژی در عین حال که دارای قابلیتها، توانمندی ها و فرصتهای زیادی است تهدیدات و چالشهایی را برای بشریت به طور عام و جهان اسلام به طور خاص سبب شده است. انقلاب ارتباطات باعث تغییر بسیاری از مفاهیم و فرایندها و تعریف مفاهیم جدیدی شده است.

به یکی از این مفاهیم جنگ و جهاد است. گسترش انقلاب اطلاعات در جهان، عملیات تهاجمی، نظامی و تاکتیک های جنگی را متحول کرده است. به صورتی که برای نابودی یا مغلوب یا تضعیف نمودن دشمن دیگر نیاز به جنگ های بزرگ و خونین و فرسایشی نیست. بلکه جنگهای اطلاعاتی به تنهایی یا به همراهی عملیات های نظامی کوچک نیز قابلیت وارد نمودن صدمات و لطمات زیاد به دشمن را دارا می باشند.

جنگ اطلاعاتی عبارت است از استفاده از شبکه های الکترونیکی برای تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیر عملیاتی کردن زیر ساخت های اطلاعاتی که می تواند علیه یک جامعه یا نیروی نظامی باشد.

جنگ اطلاعاتی با توجه به نوع هدف و نحوه عملکرد به دو گونه قابل تصور است: ۱-جنگ سایبرنتیک – ۲ جنگ شبکه ای- ۱) جنگ سایبرنیک-: جنگ سایبرنتیک نیز با هدف از هم گسیختن سیستم های اطلاعاتی و مخابراتی سیستم های کنترل و فرماندهی، ارتباطات، خبرگیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیر عملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی صورت می گیرد. با توجه به مطالبی که ذکر شد و با توجه به استفاده ابزاری دشمن از فضای مجازی برای هجوم و یورش عظیم به جهان اسلام و بالاخص شیعه به نظر می رسد می بایست به مفهوم جهاد در اسلام از دیدگاه جدید نگاهی نو انداخت و به راهکارهای عملیاتی جهاد، واژه ای به نام جهاد مجازی – اضافه نمود. و با بالا بردن سطح علم و آگاهی نسبت به دفاع و جنگ در فضای سایبری سربازان شهادت طلبی را در این راستا آموزش داد. به نظر می رسد جهاد مجازی در محورهای زیر می بایست مورد توجه و بررسی قرار گیرد:

۱- جهاد سایبرنتیک

الف) تدافعی – ب) تهاجمی

۲- جهاد شبکه ای

الف) تدافعی – ب) تهاجمی

۱– جهادسایبرنتیک: دشمن سعی دارد با کلیه امکانات باعث از هم گسیختن سیستمهای اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم های کنترل و فرماندهی، ارتباطات ، اخبر گیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیر عملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی شود.

الف) تدافعی
هر چند که در این زمینه در مقابله با دشمن عقب هستیم ولی باید این خلا را هر چه زودتر پر کنیم. اتحاد اندیشمندان و دولتمردان جهان اسلام در این راستا امری ضروری به نظر می رسد. آموزش و فراهم سازی امکانات و اطلاعات و زیرساخت های اصلی این فضا و تولید داخلی آن در جهان اسلام مهمترین راهکار در این زمینه است.

ب) تهاجمی
با توجه به توانایی فنی بالای غرب برای جنگ در فضای سایبر آمریکا خود عامل بیشترین حملات و یا اسرائیلی ها با هک کردن سایت های اسلامی و حمله به سایت های رسمی دولت های عرب تلاش می کنند به کشورهای اسلامی عربی لطمات مادی وارد آورند.

در مقابل جوامع پیشرفته غربی که به شبکه های الکترونیکی بسیار متکی و وابسته هستند، آسیب پذیریشان در برابر حملات تروریستی، سرقت و خرابکاری در سطح ملی مطرح است. به همین دلیل باید با ملاک قرار دادن تئوری (تهاجم بهترین دفاع است) خود را برای مبارزه در این فضا آماده کنیم. این خطر به گونه ای است که حتی یک مقام امنیتی آمریکا گفته است (که با یک میلیارد دلار و بیست نفر متخصص خبره رایانه می تواند کل آمریکا را فلج کند. یک تروریست نیز می تواند به این توانایی دست یابد.)

از این رو، تاثیر حمله به شبکه های رایانه ای از تاثیر حملات شیمیایی و میکروبی بیشتر است. بر طبق گزارش رسمی، استراتژی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مقابله با فعالیت های سازمان یافته تبهکاری! از طریق وب دارای نقاط ضعف فراوانی است.

در این گزارش تاکید شده که مقامات این وزارتخانه برای مقابله با چالش های درازمدت حاصل از تهدیدهای سایبر باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند. گفتنی است که در این گزارش، تروریسم سایبر یکی از ۵ تهدید امنیتی عمده برای ایالات متحده دانسته شده است. خاخام – جانشین مرکز یهودیان – در لوس آنجلس – با آگاهی از این مطالب می گوید: تروریستها شدیدا در اینترنت درگیر شده اند.

او برای مثال از هک شدن سایت آیپاک- لابی اسراییلی مستقر در آمریکا – یاد کرده و احساس نگرانی می کند. لازم به ذکر است این جنگ مدتهاست که بین غرب و اسراییل علیه اسلام آغاز شده است. بعنوان مثال در سال ۲۰۰۰ میلادی سایت حزب الله لبنان – که یک سایت ضد صهیونیستی است توسط یک گروه هکر اسرائیلی هک شد و پرچم اسرائیل و سرود ملی اسرائیل روی آن قرار گرفته شده بود.

در مقابل حزب الله لبنان در یک ضد حمله به وب سایت اصلی دولت اسراییل – و وب سایت وزارت خارجه اسراییل – حمله کرده و آن را هک نمودند.

سایت بی بی سی گزارش داد که سایت آیپاک توسط موسس انجمن هکر پاکستان مورد حمله قرار گرفت و اطلاعاتی از اعضای این سایت به سرقت رفت. این گروه در پیغامی علت این کارشان را ظلم و جنایتهای اسراییل علیه فلسطینیان و حمایت مستمر آمریکا از این جنایات عنوان کردند.

۲- جهاد شبکه ای: در جنگ شبکه ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای سایبر و استفاده از امکانات آن از جمله تاسیس و حمایت از سایت ها و وبلاگها در راستای تخریب و تضعیف و تغییر ارزشها و باورهای جامعه اسلامی تلاش کند. و تفکر و فرهنگ غربی را در تمام ابعاد آن گسترش دهد. در مقابل این روش دو راهکار ارائه می شود.

الف) تدافعی
در این روش می بایست با تسلط بر فضای سایبر ایجاد و افزایش ضریب نفوذ سایت های اسلامی با زبانهای اقوام مختلف مسلمانان از یک سو به تحکیم تفکر اسلامی در میان مسلمانان پرداخت. و از سوی دیگر به پاسخ گویی شبهات و ایرادات مطرح شده به فرهنگ اسلامی پرداخت.

ب) تهاجمی
در این روش می بایست با تسلط بر فضای سایبر و ایجاد و گسترش سایت ها، به فرهنگ عرب تاخت و آن را با چالش های مختلف مواجه کرد و با استفاده از کلیه نیروها به خصوص اندیشمندان منتقد غربی به تبیین مبانی آنان پرداخت و افکار عمومی ملتها را به مخالفت و معاندت با سیاست های دولتهایشان هدایت کرد. تا و از سوی دیگر با مورد حمله قرار دادن منابع اطلاعاتی و سایتهای آنان در صدد ایجاد توازن قوا در این جنگ نابرابر شویم. ما مسلمانان در هر زمان و مکان می بایست آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال را سر لوحه خود قرار داده و خود را برای دفاع از جهان اسلامی در برابر جهان کفر قرار دهیم.
(و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم).

به امید ظهور هرچه سریعتر یگانه منجی عالم بشریت

دکمه بازگشت به بالا